Meer dan de helft van de webshops (55%) bood afgelopen feestdagenperiode, voor hen ook wel de drukste periode van het jaar, geen duurzame verzendopties aan. Dat blijkt uit onderzoek van logistiek dienstverlener Wuunder, uitgevoerd onder 200 beslissers binnen de groot- en detailhandel. Daarnaast geeft 38 procent van de webshops ook aan in voorgaande jaren nooit gebruik te hebben gemaakt van duurzame bezorgopties tijdens die periode.
Duurzame verzendopties niet haalbaar
Bij sommige webshops voelen ze zich ook echt genoodzaakt om duurzame verzending los te laten tijdens de eindejaarsdrukte. Zo bood een op de vijf webshops (19%) geen duurzame verzendopties aan omdat deze te traag zijn. Daarnaast gaan duurzame verzendopties vaak gepaard met extra handelingen, waarvoor medewerkers van webshops tijdens de eindejaarspiek simpelweg geen tijd hadden (17%).
Snelheid boven duurzaamheid
Duurzame bezorgopties zijn met de feestdagen voor de consument ook niet echt nodig volgens de webshops. Zo denkt twee derde (66%) dat de meeste consumenten snelheid belangrijker vinden dan duurzaamheid bij het verzenden van pakketten.
Jeroen Gehlen, founder van Wuunder: “Het is zonde dat zoveel webshops hun voornemens op het gebied van duurzame bezorging laten varen zodra de piekperiode begint. In de drukke periode van Sinterklaas, Black Friday en de kerstdagen, die nu net achter de rug is, worden er ontzettend veel online bestellingen geplaatst. Juist die tijd van het jaar biedt dus de meeste kans om impact te maken wanneer verzendprocessen duurzaam worden ingericht en zorgen de hogere volumes dat de extra kosten van bijvoorbeeld een fietskoerier beperkt zijn. Vaak worden zendingen zelfs met minder vertraging geleverd. Om dit te realiseren is het belangrijk dat retailers een flexibel check-out systeem gebruiken en in het magazijn een splitsing maken op vervoerderniveau. Hopelijk zetten webshops hier steeds meer op in om de komende jaren ook tijdens de feestdagendrukte stappen in de richting van duurzame bezorging te zetten.”
Reacties
Loading…