in

Nederland koploper in betalen via wearables: een derde van alle wearabletransacties komt uit Nederland

Forse stijging wearabletransacties in Europa toont snelle adoptie onder consumenten Verachtvoudiging van aantal Europese wearabletransacties binnen een jaar – Het afgelopen jaar is het gebruik van passieve wearables voor betalingen in Europa fors gestegen.

Ten opzichte van een jaar eerder is het aantal wearabletransacties maar liefst verachtvoudigd. Dat blijkt uit onderzoek van Mastercard naar wearabletransacties in het afgelopen jaar. Consumenten hebben deze relatief nieuwe betaalmethode gemakkelijk en snel geïntegreerd in hun dagelijkse leven. Op dit moment is het in 26 Europese landen mogelijk om te betalen met bijvoorbeeld een ring, smartwatch of armband, en is er al keuze uit 30 verschillende soorten wearables.

Nederland loopt voorop in wearabletransacties

Nederland is de absolute koploper als het gaat om betalingen met wearables in Europa. Maar liefst een derde (33%) van alle Europese wearabletransacties in 2019 is gedaan in Nederland, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (18%), Zwitserland (8%) en Rusland (7%). Het gaat hierbij om zowel actieve wearables (met batterij) als passieve wearables (zonder batterij), zoals armbanden, ringen en traditionele horloges.

De Nederlandse consument is op zoek naar snellere en gemakkelijkere manieren van betalen

Ook wereldwijd gezien behoort Nederland tot de landen met de meeste wearabletransacties. Alleen in Australië werden meer wearabletransacties gedaan. Buiten Australië en de Verenigde Staten (8e plaats) zijn alle landen van de globale top 10 Europees. Het gebruik van wearabletransacties laat bovendien een sterke groei zien in Europa. Zo was het totale aantal transacties in het afgelopen jaar bijna 20 keer hoger dan in Noord-Amerika.

Top 10 Europese landen in wearabletransacties

  1. Nederland
  2. Verenigd Koninkrijk
  3. Zwitserland
  4. Rusland
  5. Polen
  6. Zweden
  7. Tsjechië
  8. Finland
  9. Duitsland
  10. Oekraïne

Wearables: functioneel of modeaccessoire?

Nu wearabletechnologie zich verder ontwikkelt, spelen modemerken in op de nieuwste trend in de markt: de ontwikkeling van wearables die niet langer alleen functioneel zijn, maar ook gezien worden als modeaccessoires. Zo draagt 1 op de 5 volwassenen een smartwatch of fitnesstracker. Naar verwachting heeft de markt voor wearabletechnologie tegen 2020 wereldwijd een waarde van 30 miljard euro. Bovendien bieden betaalfuncties van wearables een snel en gemakkelijk betaalproces via contactloos betalen.

Sterke adoptie van contactloos betalen

Overal waar contactloze betalingen worden geaccepteerd, kunnen consumenten wearables gebruiken. Contactloze betalingen hebben zich bewezen als internationale game-changer die met name in Europa aan populariteit wint. De adoptie van contactloze betalingen is dan ook nog steeds stijgende; 61% van alle Europese transacties in winkels is contactloos, een toename van 23% sinds het begin van 2018. De acceptatie van contactloze betalingen in retail is ook enorm toegenomen, van 42% naar 70% in diezelfde periode. Deze sterke acceptatie maakt de weg vrij voor betalingen via wearables.

“De Nederlandse consument is op zoek naar snellere en gemakkelijkere manieren van betalen”, aldus Arjan Bol, country manager van Mastercard in Nederland. “Bij Mastercard zien we dan ook dat de adoptie van nieuwe betalingsmogelijkheden zeer snel gaat, zolang de technologie en aanbieder vertrouwd zijn. Het is opmerkelijk om te zien hoe makkelijk consumenten nieuwe betaaltechnologieën integreren in hun digitale levensstijl. Wearables geven gebruikers meer gemak en snelheid, terwijl ze tegelijkertijd vertrouwen en veiligheid bieden.”

Passieve en actieve wearables

Een wearable, bijvoorbeeld een ring, armband of smartwatch beschikt over Near-Field Communication (NFC). Zodra je het linkt aan je betaalpas of creditcard, kun je er op dezelfde manier contactloos mee betalen. Er zijn ‘passieve’ en ‘actieve’ wearables. Een passieve wearable, zoals een ring, beschikt niet over een batterij. Met deze wearable keur je de transactie goed via een pincode, net zoals je gewend bent met je betaalkaart. Actieve wearables, zoals een smartwatch, beschikken wel over een batterij. Met actieve wearables kun je de pincode op de wearable zelf invoeren en de betaling afronden op dezelfde manier als contactloos betalen.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Philips TV OLED804 wint shoot-out test met dank aan OLED en P5-processor

Grootste Apple-reseller Amac ziet omzet en winst flink stijgen