in ,

Nederlanders gebruiken smart home apparaten vooral voor meer comfort en om hun huis gezelliger te maken

Onderzoek van reichelt elektronik wijst uit: Smart home producten zijn een integraal onderdeel van het dagelijks leven – en comfort is minstens zo belangrijk als praktische functies.

Uit recent onderzoek van reichelt elektronik onder Nederlandse consumenten over smart homes blijkt dat Nederlanders smarthome hebben omarmd. Ze gebruiken slimme apparaten vooral om hun leven gemakkelijker en comfortabeler te maken. Toch is er nog ruimte voor verbetering, bijvoorbeeld op gebied van gebruiksvriendelijkheid voor ouderen. Ook hopen Nederlanders dat slimme apparaten in de toekomst goedkoper zullen worden.

Meer dan alleen praktisch

Slimme apparaten zijn inmiddels normaler dan ooit. Denk aan een slimme verwarming die je vanaf je smartphone kunt besturen, een robotstofzuiger of de smart tv. Uit onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de Nederlandse huishoudens (68%) smart home-producten gebruikt. Vooral intelligente entertainmentsystemen zoals slimme tv’s en muzieksystemen (57%), slimme beveiligingssystemen zoals beveiligingscamera’s, deursloten of een deurbel (48%) en een slim verwarmingssysteem (39%) zijn populair.

De redenen die gegeven worden voor de aanschaf van slimme apparaten sluiten hier goed bij aan. Iets meer dan de helft (51%) wil het comfort in huis verhogen. Praktische functies komen op de tweede plaats (44%). Daarnaast noemt 32 procent van de respondenten hun interesse voor technologie als reden voor een aankoop.
Investeren in een slimme woning gaat dus over veel meer dan alleen praktische optimalisatie. Voor veel mensen is het net zo belangrijk om een gezellig en comfortabel thuis te creëren en te genieten van innovatieve technologie.

Energiekosten besparen met de slimme woning

Naast comfort en enthousiasme voor technologie, is ook energiebesparing een belangrijke factor. Een derde (34%) investeert in een smart home om energiekosten te besparen – en met succes. Zo gaf 60 procent aan dat ze dankzij slimme apparaten elektriciteit of energiekosten hadden bespaard. Er is echter nog ruimte voor verbetering in het gebruik van slimme thuisapparaten om bijvoorbeeld water en stroomkosten te besparen. Zo maakt slechts 8 procent gebruik van slimme lichten in huis, terwijl 76 procent dit wel handig zou vinden. Doormiddel van slimme belichting kun je wel degelijk besparen op stroomkosten. Ook heeft maar 11 procent een intelligent irrigatiesysteem thuis, toch ziet 50 procent hier wel het nut van in. Door de bewatering van tuin- of balkonplanten te optimaliseren zou je heel wat water kunnen besparen.

Maak het jezelf gemakkelijk

Een duidelijke meerderheid van de respondenten (86%) geeft aan dat een smart home hun leven gemakkelijker maakt. Het is daarom belangrijk dat de producten gebruiksvriendelijk en betrouwbaar zijn. Bediening via een app (74%) is een stuk populairder dan spraakbediening (22%) of een afstandsbediening (30%). Bijna de helft (47%) gebruikt slechts één app – ze zorgen ervoor dat alle producten van hetzelfde merk zijn bij aankoop, of ze integreren apparaten van verschillende merken in één app.

Bij beslissen van een aankoop hechten Nederlanders veel waarde aan een goede prijs-prestatieverhouding (63%), duurzaamheid (48%) en de levensduur van de producten (35%). Het feit dat veel smart home producten niet toegankelijk zijn voor iedereen, zoals ouderen of mensen met een handicap (59%), wordt echter kritisch bekeken. Dit is een duidelijke wens naar fabrikanten toe om de werking nog meer aan te passen aan de behoeften van andere bevolkingsgroepen.

Een leven zonder smart home? Ondenkbaar!

Eén derde van de mensen (37%) zegt nu al: “Ik zou me geen leven zonder smart home producten kunnen voorstellen.” Nederlandse consumenten hebben ook hoge verwachtingen voor de toekomst: ze willen vooral lagere prijzen voor smart home-producten (48%). Ook duurzamere producten zijn een wens voor de toekomst (31%) en men verwacht meer opties om hun elektriciteits- en waterverbruik te monitoren (27%).

Op de lange termijn hopen de respondenten vooral op innovaties die meer aspecten van hun leven en dagelijkse routines gemakkelijker zullen maken. Ze zijn vooral geïnteresseerd in de mogelijkheid om smart home functies te gebruiken om de dagelijkse routines van ouderen te ondersteunen, zodat ze zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen (28%). Daarnaast zouden respondenten graag een tracker willen om hen te helpen bij het terugvinden van vaak verloren voorwerpen (26%) en de mogelijkheid om planten automatisch te verzorgen (25%).

“Het onderzoek toont aan dat smart homes al een vast onderdeel zijn van het dagelijks leven van veel mensen”, zegt Thomas Kruse, productmanager voor netwerktechnologie en smart home bij reichelt elektronik.

“Slimme apparaten zijn niet alleen een functionele ondersteuning, ze zijn een belangrijk onderdeel voor een efficiënt en gezellig huis en dragen bij aan het woonplezier. De mogelijkheden van slimme producten zijn nog lang niet uitgeput – en zoals het onderzoek laat zien, kijken mensen uit naar innovaties die hun leven gemakkelijker en aangenamer maken.”

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

MediaMarkt opent grootste electronicawinkel van Europa in Hamburg

Het belang van Service Providers voor bedrijven