in ,

DigiTest: Somfy Protect in- en outdoor camera’s review

‘Er ontgaat je niets meer’ is de slogan voor de security camera’s en alarmen van Somfy. De wereldwijde speler van Franse origine innoveert al vijftig jaar van toentertijd de rolluikmotor tot tegenwoordig een groot aanbod op gebied van Smart Home producten. We gaan vandaag aan de slag met de nieuwste in- en outdoor camera’s uit de Somfy-familie.

Laten we beginnen met de HD indoor variant met bewegingsdetectie welke – volgens Somfy -binnen tien minuten geïnstalleerd kan worden zonder handleiding.

Somfy Protect security indoor camera

Binnen vijf minuten hebben we de camera geïnstalleerd dus dat kan ook worden aangepast op de website. Camera uit de verpakking, sticker van het privacy klepje, stekker in het stopcontact en de Somfy Protect-app installeren.

Looks & installatie

Na opstarten van de app doorloop je de instructies op het scherm en maakt de camera contact met je netwerk en wordt deze herkent in de app. Toevoegen aan Apple HomeKit is dan uiteraard nog een kleinere inspanning, HomeKit code scannen en klaar is Kees. Je voegt de camera toe aan je favorieten en je kunt gelijk een live view van je camera zien. Het ‘zien’ van de camera is trouwens ook geen straf, deze past met z’n fraaie compacte ronde vorm en lichtgrijs met witte look perfect in ons/elk interieur. In privacy stand (met gesloten klepje dus) zie je niet eens dat het een camera is en zodra je de camera activeerde schuift het privacy klepje automatisch open.

Gebruik & features

Deze HD plug & play beveiligingscamera is zeer eenvoudig in gebruik en af te stellen naar je eigen wensen. Zo kan de Somfy pushberichten sturen wanneer het onraad ruikt en het alarm laten af gaan, wordt bewegingsdetectie opgeslagen in de cloud waardoor je live of tien seconden terug kunt kijken, geeft de backup batterij vier uur extra levensduur bij uitvallen van de stroom en sluit de privacy shutter zodra ‘jij’ binnen komt, fijn voor de privacy! Weergave kan in SD, HD of full HD en schakelt uiteraard naar night vision bij onvoldoende licht. De bewegingsdetectie is naar eigen voorkeur in te stellen en dat is handig wanneer er een huisdier rondloopt wanneer de camera aanstaat.

Met een kijkhoek van 130° en 4x digitale zoom ontgaat je niets meer. De optie tot communiceren met je huisgenoten kan ook handig zijn, wat wel opviel is dat er wat vertraging zit tussen live view en real life beeld, dit maakt communiceren iets moeilijker. Dit mag de pret echter niet drukken want voor nog geen € 150 heb je een erg toegankelijke HD beveiligingscamera met deze Somfy Protect.

Nog een paar interessante features:

• Somfy Vision: de unieke combinatie van warmtedetectie en beeldanalyse zorgt voor een nauwkeurige detectie;
  • Detectie rookalarm: herkent het geluid van je rookmelder en waarschuwt je onmiddellijk via je smartphone. Je rookmelder is vanaf nu dus connected;
  • Slimme activering: Somfy herinnert je eraan je camera te activeren als je vertrekt;
  • Vertrouw familie en vrienden: deel de toegang tot je systeem met familie, vrienden en buren, zodat zij je huis kunnen bewaken als je niet thuis bent.

Somfy Protect security outdoor camera

Nu we binnen een veilig gevoel hebben is het ook fijn om met de Somfy buitencamera buitenshuis een oogje in het zeil te houden. Ook deze camera staat uiteraard in contact met je Smartphone.

Looks & installatie

Ook bij de outdoor variant beveiligingscamera is er gekozen voor een fraaie ronde vorm en kan je kiezen uit een zwarte of witte versie. Ook hier is de installatieprocedure (na ophangen van de camera) zoals we tegenwoordig gewend zijn, zeer eenvoudig. Plaats de camera op een plek waar een stopcontact voorhanden is of sluit deze aan op een bestaand elektrapunt (bijvoorbeeld licht) en zorg er uiteraard voor dat je binnen je WiFi-bereik van je router blijft. Monteer de wanddoos aan de muur en schuif vervolgens de camera in positie. Na de montage hoef je deze alleen nog onder een gewenste hoek te plaatsen voor de ideale kijkhoek. Na koppeling met de Somfy Protect app ben je klaar om inbrekers buiten de deur te houden.

Gebruik & features

Ook met de buitencamera krijg je pushmeldingen op je smartphone wanneer je dit hebt ingesteld, kan je communiceren via de camera en worden beelden direct opgeslagen in de cloud. Nightvision is hier ook aanwezig evenals het herkennen van ‘de baas’ des huizes waardoor deze direct uitschakelt. Via de app is het ook mogelijk de luide sirene af te laten gaan wanneer communicatie niet mogelijk is of koppel de camera aan de buitenverlichting zodat deze ook aangaat bij detectie.

De Somfy Protect outdoor camera is compatibel met de belangrijkste Smart Home systemen zoals IFTTT, Amazone Alexa, Google en Nest… helaas alleen (nog) geen Apple HomeKit! Waarom niet is voor mij een raadsel eigenlijk. Ook hier wordt gebruik gemaakt van de SomfyVision techniek waardoor je geen last hebt van valse meldingen en kan je eenvoudig gebieden (zoals de tuin van de buren) aangeven waarin geen bewegingsdetectie plaats moet vinden.