in

Nieuwe levermethoden voor online winkelen remmen verkeersproblematiek

Manhattan Associates identificeert nieuwe opties voor productlevering om transportdrukte te verminderen

Uit recente cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat Nederlandse consumenten in de eerste helft van 2013 ruim € 5 miljard online hebben besteed. De sterke groei van online winkelen zorgt voor een ingrijpende logistieke uitdaging: dichtbevolkte gebieden in de Nederlandse steden slibben langzaam dicht door het groeiend aantal vrachtwagens en bestelauto’s van pakketdiensten die de online gekochte producten aan huis leveren. Manhattan Associates, leverancier van supply chain commerce-oplossingen, signaleert drie internationaal in opkomst zijnde levermethoden die deze problematiek het hoofd moeten gaan bieden.

Pick-up points
In andere Europese landen zijn zogenaamde pick-up points al langer gemeengoed, maar ook in Nederland zijn deze inmiddels sterk in opkomst. Online bestelde producten kunnen steeds vaker op locaties waar consumenten zich toch al begeven, zoals supermarkten en tankstations, worden afgehaald. Nieuwe initiatieven die het levenslicht zien zijn afhaalpunten op treinstations (met gebruik van kluisjes en codes) en afhaalcentra op industrieterreinen, waar verschillende online aanbieders de krachten bundelen.

Drive-in supermarkten
Een fenomeen dat in Frankrijk al op grote schaal wordt toegepast, maar in Nederland nog relatief onbekend is, is de drive-in supermarkt. Klanten bestellen de avondmaaltijd online en pikken de bestelling na het werk direct bij het dichtsbijzijnde afhaalpunt op. Hierdoor hoeven supermarkten niet zelf meer met een bestelauto naar de klant.

Winkel als distributiecentrum
Retailers, die zowel vanuit de webshop als fysieke winkel verkopen, kunnen vanuit logistiek oogpunt veel meer uit hun fysieke winkel halen. Met inzet van de juiste systemen kan het winkelmagazijn als ‘mini-distributiecentrum’ worden ingericht van waaruit niet alleen de klanten kunnen worden bediend die hun aankoop rechtstreeks in de winkel doen, maar ook online kopers in de directe omgeving. Een goed voorbeeld hiervan vormt het Amerikaanse warenhuis Macy’s dat tweederde van zijn winkels inzet als distributiecentrum.

“Het aankoopgedrag van consumenten is in de afgelopen jaren sterk veranderd en door de groei van mobiel internet zal deze ontwikkeling in de komende jaren versneld doorzetten. Retailers en logistieke dienstverleners zullen hier vanuit het oogpunt van levering en transport slim op moeten inspelen”, zegt Pieter Van den Broecke, managing director Central Europe bij Manhattan Associates. “Bij omnichannelretail staat de beleving en keuzevrijheid van de klant centraal. Levering speelt hierin een cruciale rol. Met inzet van de juiste ordermanagementtechnologieën kunnen retailers ervoor zorgen dat voorraad en vraag dichter bij elkaar komen en minder verkeershandelingen benodigd zijn.”

Consument wil kleinere tablet voor mediaconsumptie

Nieuwe 2-in-1 Ultrabook van Panasonic Toughbook