in

Onderzoek Adobe: helft Europese consumenten gebruikt AI tijdens online shoppen

De helft van de Europese consumenten (49%) gebruikt kunstmatige intelligentie (AI) bij het online kopen van kleding. Dit blijkt uit onderzoek van Adobe, waarin consumenten in Europa werden gevraagd naar hun ervaring met, en verwachting van, het gebruik van generatieve AI in e-commerce.

De meest gebruikte AI-tools door consumenten zijn chatbots (51%), textprompts voor automatische berichten (38%) en het virtueel testen van producten, zoals make-up of meubels (22%).

AI omarmd in online retail

Generatieve AI brengt volgens veel Europese consumenten een breed scala aan voordelen met zich mee, zoals snellere en betere klantenservice (60%), goedkopere producten en diensten (47%) en gepersonaliseerde ervaringen (40%). Ook zorgt de technologie voor creatievere en prikkelendere ervaringen (37%).

Het gebruik van AI wordt vooral in de online retail omarmd. Meer dan de helft van de consumenten (55%) vindt dat generatieve AI de online klantervaring verbetert. Daarnaast geeft 46 procent de voorkeur aan online winkelen op websites die AI gebruiken. Meer dan twee derde van consumenten (69%) vindt dat het gebruik van zulke AI-tools het vertrouwen in de aankoop bevordert. Daarnaast zou 60 procent van de ondervraagden willen dat bedrijven een gepersonaliseerde winkelervaring creëren op basis van hun koopgeschiedenis of andere persoonlijke data.

Hoewel 58 procent van de consumenten vindt dat bedrijven generatieve AI nu al goed benutten, is er toch nog ruimte voor verbetering. Consumenten zouden graag nog meer AI-functies zien, zoals het automatisch filteren van producten (41%), suggesties voor speciale evenementen (38%), gepersonaliseerd producten ontwerpen (37%), cadeausuggesties (36%) en een samenvatting van productreviews (35%).

Onontdekte AI-plekken in de reisindustrie

Het zoeken naar de juiste vlucht of het perfecte hotel kan lang duren en vermoeiend zijn, vooral met de overvloed aan aanbod. Terwijl de retailsector steeds meer profiteert van generatieve AI, wordt de technologie ook gezien als een mogelijke oplossing voor het vereenvoudigen en versnellen van de zoektocht in de reisindustrie. Bij het online boeken van reizen wordt de technologie nu al gebruikt voor het boeken van hotels (46%), vluchten (42%), restaurants (38%) en excursies (35%). Maar ook hier valt terrein te winnen: er is een sterke vraag naar AI-functies zoals automatische meldingen van prijsvergelijkingen (91%), openingstijden van hotels en restaurants (89%), en het vinden van parkeerplaatsen, restaurants en apotheken in de buurt (89%).

Luc Dammann, President EMEA bij Adobe: “De razendsnelle opkomst van generatieve AI zorgde voor een grote hype. Bedrijven springen massaal op de GenAI-trein maar er is nog onduidelijkheid over hoe zij de technologie het best kunnen inzetten om in te spelen op de behoeften van de consument. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten er niet alleen klaar voor zijn, ze verwachten het ook. Er is een groeiende vraag naar het gebruik van voor generatieve AI om de online ervaring te optimaliseren en het zoeken naar nieuwe producten of diensten te vergemakkelijken.”

*Het onderzoek is uitgevoerd door Advanis onder ruim 4.000 consumenten in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

De Logi PLAY DAYS zijn terug: Vier het tienjarig bestaan van de G502 met LOGITECH G op Walibi Play

‘Verkoop namaakartikelen is groeiend probleem voor retailsector’