Bovendien heeft meer dan 70% interesse in andere AI-toepassingen om hun winkelervaring te verbeteren, zoals AI agents die hen kunnen helpen bij het beantwoorden van vragen of hulp bij het optimaliseren van punten voor loyaliteitsprogramma’s. Veruit de meeste Nederlandse retailers springen in op het groeiende gebruik van AI en geven aan niet alleen meer te investeren in AI (84%), maar ook AI agents als essentieel te zien om competitief te blijven (89%). Dat blijkt uit het nieuwste wereldwijde Connected Shopper Report van Salesforce waar 500 Nederlandse consumenten en 100 Nederlandse retailers aan hebben deelgenomen.
Bereidheid onder consumenten
Nederlandse consumenten lopen voor op shoppers uit de omringende landen wat betreft het gebruik van AI om producten te vinden. Waar dit in Nederland bijna de helft is (48%), geven maar 30% van de Duitse respondenten, 22% van de Franse respondenten en 25% van de respondenten uit het Verenigd Koninkrijk aan AI te gebruiken voor het vinden van producten.
In het onderzoek werden de respondenten ook gevraagd naar hun interesse in het gebruik van AI agents bij hun winkelervaring. 73% van de Nederlandse shoppers geeft aan interesse te hebben in AI agents voor hulp bij het beantwoorden van vragen en snellere klantenservice en 70% voor hulp bij het optimaliseren van punten binnen loyaliteitsprogramma’s. Ook hierin blijkt de interesse van de Nederlandse consumenten hoger dan die van buurlanden Duitsland (63%), Frankrijk (63%) en het Verenigd Koninkrijk (61%).
Uit de internationale resultaten van het onderzoek blijkt dat met name Gen-Z open staat voor AI agents die initiatief nemen op het gebied van shoppen. 63% van alle ondervraagde Gen-Z shoppers heeft interesse in agents die namens hun aankopen doen. Op de vraag wat hun vertrouwen in agents zou vergroten, gaven de internationale respondenten de volgende factoren de hoogste score:
- Privacy en beveiliging van gegevens
- Mogelijkheid om het gemakkelijk uit/aan te zetten
- Goedkeuring vereisen voor elke aankoop
- Transparantie over hoe gegevens worden gebruikt
- Beschikbare menselijke klantenservice
Hoge verwachtingen en investeringen bij retailers
Nederlandse retailers zien het belang van AI voor de verdere ontwikkeling van de winkelervaring en het aankoopproces. 84% van de Nederlandse retailers geeft aan dit jaar investeringen in AI te verhogen. Dit is meer dan de retailers in omringende landen: Duitsland 75%, Frankrijk 69% en het Verenigd Koninkrijk 73%. Daarnaast zegt 89% van de Nederlandse retailers dat AI agents binnen een jaar essentieel zijn om te blijven concurreren. Ook hierin scoorde de Nederlandse retailer het hoogste van de omringende landen: Duitsland (78%), Frankrijk (59%) en het VK (79%). Bijna alle Nederlandse retailers die deelnamen aan het onderzoek (98%) zeggen dat unified commerce, waarbij alle verkoopkanalen heel goed op elkaar zijn afgestemd, een significante invloed heeft op hun bedrijfsdoelstellingen.
“De retailsector maakt zich klaar voor grote veranderingen op het gebied van het gehele aankoopproces”, zegt Jeroen Heijmans, hoofd enterprise bij Salesforce in Nederland. “Uit ons meest recente onderzoek blijkt dat zowel retailers als shoppers inzetten op het gebruik van AI als de volgende stap in een nieuwe manier van winkelen. De hulp van AI agents wordt een integraal onderdeel van de winkelervaring. Veel retailers experimenteren hier al mee en we verwachten dat het tot veel innovaties zal leiden de komende jaren.”
Methodologie
Het onderzoek is uitgevoerd van 27 november tot en met 26 december 2024 onder 8.350 shoppers en 1.700 besluitvormers in de retail in 21 landen in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Azië-Pacific en Europa. Hieronder waren 500 shoppers en 100 besluitvormers uit Nederland. Meer demografische informatie is te vinden in het volledige Connected Shopper-rapport.
Reacties
Loading…