in ,

‘Populariteit smart home-producten kans om klant weer naar winkel te trekken’

Dit is een expertquote in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van Dirk Mulder, ING. Aanleiding:

Steeds meer Nederlanders gebruiken slimme apparaten – Het afgelopen jaar werd in Nederland voor 2,3 miljard aan smart home-producten gekocht. Inmiddels hebben meer dan 8 op de 10 Nederlanders van 12 jaar of ouder thuis een of meer slimme apparaten of systemen die met het internet zijn verbonden. Het thuiswerken zorgde voor een stroomversnelling van de verkoop. De groei van smart home-producten is interessant voor de retailbranche.

De producten zijn terug te vinden in de woon-, elektronicabranche, doe-het-zelf- en e-commercebranche. En zelfs in de installatiebranche. Maar op dit moment is nog geen enkele branche binnen de retail dominant als aanbieder en dit biedt een kans. Bovendien willen klanten graag service en persoonlijk installatieadvies.

Retailers doen er daarom goed aan om (meer) aandacht te geven aan smart home-producten. Bijvoorbeeld door marketingbudget beschikbaar te stellen om klanten naar de winkel te trekken.

Thuiswerken geeft stroomversnelling

Het gebruik van slimme apparaten zit in een stroomversnelling, zoals ook uit de cijfers van het CBS blijkt. Mensen hebben steeds meer behoefte aan comfort, gemak en veiligheid. Zo kan de bewoner van een smart home op afstand de deur openen voor een pakketbezorger of de verwarming regelen via de smartphone.

Ook het thuiswerken dat door corona flink is toegenomen draagt bij aan de populariteit van slimme apparaten. Bij thuiswerken is het handig dat apparaten onderling goed met elkaar verbonden zijn. Dat het licht bijvoorbeeld automatisch aangaat wanneer je in een donkere huiskamer aan het werk bent.

Toch ervaren consumenten ook problemen bij het installeren, het instellen of het koppelen van slimme apparaten. Het is daarom ontzettend belangrijk dat consumenten bij de aankoop van slimme apparaten goed advies en service ontvangen. Hier ligt voor de retail een kans om op in te spelen en uiteindelijk ook verder te groeien. Bijvoorbeeld door smart home als dienst aan te bieden. Dat houdt in dat consumenten vanaf het begin aan worden begeleid bij de inrichting van hun smart home. Vanaf het ontwerp tot het aanleggen van de infrastructuur. Naast productverkoop kunnen retailbedrijven met advies en installatie deze dienst stimuleren.

De verwachting is dat retailers zich de komende tijd meer op smart home-producten gaan richten. Dat is een logische keuze aangezien het om een interessante productgroep gaat die geld oplevert, relatief nieuw is en de klantenbinding versterkt. Om de consument vertrouwd te maken met smart home-producten is goede (digitale) marketing noodzakelijk en een belangrijke voorwaarde om klanten naar de winkel te trekken.

Dit is een expertquote van Dirk Mulder, sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

LG’s 2023 Soundbars verrijken thuisbioscopen met een immersief geluid en veelzijdige functies

Vier manieren om de aandacht van je doelgroep te krijgen