in

Retailers geven klantervaring een impuls met IoT

IoT investeringen betalen zich uit; 88 procent ervaart al meer efficiency – Winkeliers en retailers zien hun winstgevendheid toenemen door de inzet van IoT in hun organisaties. IoT voor monitoring, onderhoud en locatie gebaseerde services zorgt ook voor een betere klantervaring.

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek van Aruba, een onderneming van Hewlett Packard Enterprise. Met IoT kunnen fysieke winkels beter concurreren met online winkels. Zij onderscheiden zich door klanten in de winkel een unieke, gepersonaliseerde ervaring te bieden. Uit het onderzoek blijkt verder dat 79% van de retailbedrijven in 2018 IoT-technologie zal inzetten en 77% denkt dat deze ontwikkeling hun sector drastisch zal veranderen.

De adoptie van IoT verschilt nog per sector. Volgens het Aruba rapport IoT Today en Tomorrow zijn barcodelezers, mobiele apparatuur en kleine speakers/tv/sound systems in de retail en logistiek momenteel de meest verbonden apparaten.

Uit het onderzoek blijkt verder, dat:

IoT al breed wordt ingezet door retailers. De toepassingen variëren van monitoring en onderhoud (68 procent) tot locatie gebaseerde services (57 procent).De voordelen betere klantervaring (81 procent), betere zichtbaarheid voor organisaties (78 procent) en meer winstgevendheid (74 procent) zijn.De bedreigingen bestaan uit malware (41 procent), spyware (31 procent) en phishing (25 procent).

De voordelen spreken voor zich, maar de inzet van IoT kent ook beveiligingsrisico’s. 84 procent van de ondervraagde organisaties die IoT gebruikt, had te maken met IoT gerelateerde beveiligingsproblemen. Meer dan de helft van de respondenten ziet externe aanvallen dan ook als de grootste drempel voor de toepassing van deze technologie.

De potentie van IoT in de retailsector is enorm. We zien al heel wat voorbeelden die aantonen dat IoT technologie de lat voor klantervaringen en -verwachtingen in winkels hoger legt

Tegelijkertijd is het wel degelijk mogelijk om IoT technologie en gebruikersgegevens te beschermen. Aruba ClearPass technologie biedt bedrade en draadloze netwerktoegang, met aanvalsdetectie. Door hun netwerken met deze oplossing te beveiligen, verkleinen retailers de risico’s en kwetsbaarheden van IoT. Dit is belangrijk omdat de gebruikersgegevens die ze via de winkel of online verzamelen, helpen om klanten beter te begrijpen en gefundeerde besluitvorming vergemakkelijken.

Jon Moger, Senior Director bij Aruba: “De potentie van IoT in de retailsector is enorm. We zien al heel wat voorbeelden die aantonen dat IoT technologie de lat voor klantervaringen en -verwachtingen in winkels hoger legt. Naast voordelen zijn ook de beveiligingsrisico’s inmiddels breed bekend. Maar met de juiste beveiligingsoplossing, zoals ClearPass, is de netwerktoegang goed te controleren en verdwijnt het gevaar van ongewenste infiltratie”.

Het onderzoek

In november en december 2016 zijn 3.100 IT- en business beslissers geïnterviewd. De respondenten werkten bij organisaties met minimaal 500 medewerkers uit de publieke sector en het bedrijfsleven. De focus lag bij de sectoren industrie, overheid, retail, gezondheidszorg, onderwijs, bouw, financiën en IT/technologie/telecom. De interviews zijn online en telefonisch gehouden op basis van een uitgebreide screening om te waarborgen dat alleen geschikte kandidaten konden deelnemen. De respondenten kwamen uit het Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Arabische Emiraten en Zweden.

Retailers geven klantervaring een impuls met IoT (PDF)

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Comments

comments

Philips 9002 blind verkozen tot winnaar AV Forum lezers test

Recordcijfers beslist.nl tijdens Black Friday weekend