De afgelopen jaren is de omzet van e-commerce fors toegenomen. Door corona is de ontwikkeling in een versnelling gekomen. Alleen al in 2021 groeide de e-commercemarkt volgens cijfers van ING Research met 21 procent. En alle trends wijzen op een verdere stijging.
De groei in e-commerce zorgt voor een enorme berg aan verpakkingsafval. Nederlanders krijgen jaarlijks ongeveer 87 miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal ’thuisbezorgd’. Nog eens 11 miljoen kilo papier en plastic komen door de brievenbus.
Belangrijke rol producenten en retailers
Er ligt een belangrijke rol bij de consument en overheid in het terugdringen van de hoeveelheid verpakkingen. Bijvoorbeeld door afval goed te scheiden, het vermijden van wegwerpproducten, regelgeving en voorlichting.
Maar meer nog is er een grote rol weggelegd voor producenten en retailers. Producenten en retailers kunnen op meerdere manieren toewerken naar minder en betere verpakkingen. Een vaak toegepaste manier is om steeds lichtere verpakkingen te gebruiken. Verder liggen er mogelijkheden in het gebruik van gerecyclede verpakkingen in plaats van nieuwe verpakkingen. Daarnaast kunnen aanpassingen aan het ontwerp en het gebruikte soort verpakking recycling bevorderen.
Dirk Mulder is sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking.
Reacties
Loading…