in

Vertragingen nemen toe: 1 op de 2 bestellingen te laat geleverd

72 procent van de consumenten had in afgelopen 3 maanden een negatieve bezorgervaring

De arbeidsmarkt in Nederland is momenteel volgens het UWV ‘zeer krap’ te noemen. Het tekort aan arbeidskrachten binnen de logistieke sector is voelbaar. De strijd tussen vervoerders om personeel te vinden en te behouden is, met vaste contractenvoor pakketbezorgers, ingezet en tegelijkertijd worden consumenten reeds geconfronteerd met vertragingen. Tijdens recent onderzoek van Sendcloud, Europa’s #1 verzendplatform voor e-commerce, beweert 50 procent van de consumenten dat hun recente bestelling vertraging opliep.
In de meeste gevallen ging het slechts om één dag vertraging (22%), maar in de extreme gevallen (8%) moesten consumenten meer dan vier dagen langer op hun bestelling wachten dan de verwachte leveringstijd. Hoewel de meerderheid van de consumenten (86%) berichtgeving over de vertraging ontving, ontving 2 op de 5 consumenten (42%) deze melding pas na de verwachte leveringsdatum.
Het personeelstekort lijkt een probleem te zijn voor veel vervoerders, aangezien uit het onderzoek onder meer dan 1.000 respondenten blijkt dat meer dan 72 procent onlangs een negatieve bezorgervaring heeft gehad. In de meeste gevallen ging het om vertragingen (42%), maar consumenten meldden ook dat op een ander tijdstip werd geleverd (28%), het pakket op een onveilige locatie werd achtergelaten (12%) of beschadigd aankwam (11%).
Daarnaast is het interessant om te vermelden dat 12 procent van de consumenten, producten bestelde die niet in voorraad bleken te zijn op het moment van bestellen. Bovendien beklaagt 1 op de 8 consumenten zich over een gebrek aan flexibele bezorgopties.
Met het oog op de verwachte toename van pakketten in het najaar, adviseert Sendcloud online retailers om te investeren in een multi-carrier strategie. “Zoals in veel branches hebben pakketbezorgers te maken met een hoge werkdruk als gevolg van personeelstekorten”, aldus Sabi Tolou, CCO & Co-founder van Sendcloud. “We adviseren online retailers om gebruik te maken van meerdere vervoerders voor leveringen aan huis en bij servicepunten; hiermee verlagen we de druk op bezorgers en verkorten we de aflevertijd enorm. Een strategie met meerdere vervoerders maakt het mogelijk om te kunnen overschakelen op alternatieve verzendnetwerken als toeleveringsketens overbelast raken. Het is een goede manier om de werklast te spreiden en tegelijkertijd is het een goede manier om tegemoet te komen aan de hoge bezorgeisen van consumenten. Door meerdere bezorgopties aan te bieden, kunnen consumenten zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze hun bestelling willen ontvangen – wat resulteert in een positieve bezorgervaring.”

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

De beste telefoon qua fotokwaliteit van dit moment

Motorola combineert prachtig design en high-end functies met drie nieuwe edge-toestellen