in

Vier op de tien webshops: ”Overheid moet duurzame bezorgopties verplichten”

77 procent vindt dat webshops klanten kunnen helpen om duurzamere keuzes te maken – Bijna vier op de tien ondernemers en managers die verantwoordelijk zijn voor een webshop (37 procent) vindt dat de overheid webshops zou moeten verplichten om alleen nog duurzame bezorgopties aan te bieden.

Dat blijkt uit onderzoek van Wolfpack onder 537 ondernemende of in loondienst werkende managers en eigenaren van webshops, uitgevoerd door Panelwizard. Maar liefst 77 procent vindt dat webshops klanten kunnen helpen om duurzamere keuzes te maken.

Bijna 80 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk dat online shoppen duurzamer wordt. Mannen (41 procent) zien meer in een verplichte verduurzaming van webshops dan vrouwen (33 procent. “Consumenten voelen de noodzaak om het verschil te maken en vragen steeds vaker om duurzaamheid. En er zijn genoeg opties”, zegt Michel van Koekenberg, oprichter en CEO van Wolfpack. “Denk bijvoorbeeld aan milieuvriendelijke verpakkingen en minder papier, de optie om de klant te laten kiezen voor bezorging met een fietskoerier of een elektrische bestelauto, of de keuze om een pakketje niet meteen de volgende dag te laten bezorgen maar pas als alle onderdelen binnen zijn.”

Betaalbaarheid

Een minderheid van dertig procent maakt zich zorgen dat het verlagen van de CO2 uitstoot ten koste gaat van de winstgevendheid van webshops. Ook zeggen drie op de tien webshopmanagers en -eigenaren dat het beter is te wachten tot het betaalbaarder wordt om webshops te verduurzamen. “De angst voor hoge kosten is ongegrond”, zegt Van Koekenberg. “Er zijn talloze slimme en duurzame ICT- oplossingen die juist geld opbrengen. Denk aan papierloos versturen, betere retourprocedures, minder transportbewegingen en groene kilometers.”

Steun overheid

Ten slotte zegt meer dan zestig procent van de ondervraagden dat de overheid webshops financieel tegemoet zou moeten komen wanneer deze gebruik maken van duurzame bezorgopties. Jongeren zien daar meer in dan de oudere generaties. De animo neemt af met de leeftijd: 77 procent van de jongeren ziet wel iets in financiële steun tegenover iets meer dan 40 procent van de ouderen. “Financiële steun van de overheid is welkom, natuurlijk, maar veel duurzame ICT-maatregelen verdienen zichzelf terug”, aldus Van Koekenberg. “Niemand hoeft op de overheid te wachten met het duurzamer en efficiënter maken van z’n logistieke systemen.”

Over Wolfpack

Koen den Hollander en Michel van Koekenberg ontdekten hoe zij webshops door simpele ICT-oplossingen efficiënter en duurzamer kunnen maken. In 2017 richtte zij daarom het Amsterdamse ICT-bedrijf Wolfpack Digital Commerce Solutions op. Inmiddels telt Wolfpack 25 medewerkers en vestigingen in Zuid-Afrika en Bulgarije. Vanuit een duurzame missie biedt Wolfpack ICT-systemen en oplossingen voor digital commerce: webshops en logistieke systemen voor de retail. Klanten zijn onder andere Xenos, Joolz, Simon Lévelt, Open32 en McLaren F1. Zie voor meer informatie: wolfpack-dcs.com

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Duurzaamheidsonderzoek bewijst: Nederlanders kopen hun elektrische producten milieubewust – maar liever niet te duur

UPPO op kickstarter