Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. Slechts 10 procent van de ondervraagden wantrouwt Europese routerfabrikanten, tegenover 48 procent bij Chinese en 55 procent bij Russische merken. De resultaten sluiten aan bij het thema van de aankomende European Summit on Digital Sovereignty 2025 (18 november), waar Europese controle over digitale infrastructuur centraal staat.
Groot vertrouwen in Europese merken
Het YouGov-onderzoek, uitgevoerd in augustus 2025 onder ruim 5.000 respondenten in vijf Europese landen, laat zien dat gebruikers Europese merken het meest betrouwbaar vinden. Ook in Nederland is dat beeld duidelijk zichtbaar: bijna de helft van de respondenten zegt weinig vertrouwen te hebben in routers uit China of Rusland. Aan de andere kant zien ze Europese merken juist als betrouwbaar en veilig. Tegelijkertijd noemen vrijwel alle deelnemers betrouwbaarheid, snelheid en veiligheid als belangrijkste aankoopcriteria.
De Nederlandse steekproef betreft 1030 respondenten, maar de uitkomsten komen overeen met de trend in andere Europese landen.
FRITZ!Box meest aanbevolen routermerk
De FRITZ!Box komt in alle onderzochte landen naar voren als merk met de hoogste aanbevelingsscore (Net Promoter Score). In Nederland is die score +18, terwijl de meeste andere routers negatief scoren. FRITZ!Box-gebruikers beoordelen hun router opvallend positief: een derde noemt zichzelf ‘zeer tevreden’.
Digitale soevereiniteit, randvoorwaarde voor veiligheid
“De veiligheid van routers is direct verbonden met de digitale soevereiniteit in Europa,” zegt Jan Oetjen, CEO van FRITZ!. “Het thuisnetwerk ondersteunt een groeiende hoeveelheid gevoelige data, van online bankieren tot belastingaangiftes. Daarom moeten we deze kritieke technologie in Europa blijven ontwikkelen en investeren in robuuste beveiligingsmechanismen. Alleen zo behouden we onze digitale vrijheid.”
Volgens Oetjen is Europese technologische onafhankelijkheid cruciaal voor het vertrouwen van consumenten en de kracht van de Europese economie. “Als grootste Europese aanbieder voelen we die verantwoordelijkheid en blijven we investeren in veiligheid en betrouwbaarheid. ‘Innovation Made in Europe’ is voor ons al dertig jaar het fundament.”


Reacties
Loading…