Uit een peiling van Onderneming.nl onder 541 ondernemers blijkt dat 56 procent regelmatig één of meer AI-toepassingen gebruikt. Nog eens 22 procent verwacht dit binnen een jaar te gaan doen. Daarmee geeft bijna acht op de tien ondernemers aan dat AI op korte termijn een plek krijgt in de bedrijfsprocessen.
Toepassing vooral in marketing en administratie
AI wordt door ondernemers het meest gebruikt voor marketing (61 procent). Dat varieert van het schrijven van teksten en berichten op sociale media, tot het analyseren van klantgedrag en campagneresultaten. Bijna de helft (48 procent) gebruikt AI in administratieve processen, bijvoorbeeld voor factuurverwerking, rapportages of het structureren van data. Daarnaast zegt 37 procent AI toe te passen binnen klantenservice of communicatie met klanten. Daarbij gaat het vooral om ondersteuning bij het opstellen van e-mails. Ook productontwikkeling (19 procent) en personeelszaken (14 procent) worden genoemd als gebieden waar AI inmiddels wordt ingezet.
Tijdswinst en efficiëntie belangrijkste effecten
De voordelen die ondernemers ervaren liggen naar eigen zeggen vooral op het vlak van efficiëntie. Van de ondernemers die met AI werken zegt 45 procent dat zij hierdoor merkbaar tijd besparen, vooral doordat herhalende of administratieve taken worden geautomatiseerd. 29 procent ziet verbeteringen in klantcontact, doordat mailcontact sneller wordt afgehandeld. Een op de vijf ondernemers ervaart bovendien financiële effecten. 12 procent meldt een stijging van de omzet en 8 procent een daling van operationele kosten. Het merendeel noemt tijdwinst en productiviteitsgroei echter als de belangrijkste opbrengst van AI.
Kennisgebrek en privacy blijven drempels
Niet alle ondernemers maken al gebruik van kunstmatige intelligentie. Van de groep die dat nog niet doet, noemt 49 procent het gebrek aan kennis als belangrijkste reden. Daarnaast maakt 31 procent zich zorgen over privacy en databeveiliging. Ook vindt 28 procent de aanschaf of licentiekosten te hoog. Toch zegt 41 procent van deze ondernemers binnen een jaar met AI te willen starten. Vaak gebeurt dat na positieve ervaringen van andere ondernemers of klanten, wat erop wijst dat vertrouwen en bekendheid bepalend zijn voor verdere groei.
Grote verschillen tussen sectoren
De mate van AI-gebruik verschilt per sector. In de zakelijke dienstverlening zegt 68 procent van de ondernemers met AI te werken, gevolgd door 62 procent in de detailhandel. In de industrie ligt dat aandeel op 44 procent en in de zorg en bouw rond 30 procent. Meer dan de helft van de ondernemers in sectoren waar AI nog beperkt wordt gebruikt, geeft aan binnen een jaar te willen experimenteren met toepassingen die de werkdruk kunnen verlagen of de planning efficiënter maken.
Toename ten opzichte van vorig jaar
Vergeleken met een jaar eerder is het gebruik van AI onder ondernemers duidelijk toegenomen. In 2024 gaf 34 procent van de respondenten aan met AI te werken, in 2025 is dat 56 procent, een stijging van 22 procent in twaalf maanden tijd. Daarmee is volgens de peiling het gebruik in korte tijd bijna verdubbeld. De groei is zichtbaar in vrijwel alle sectoren, met de sterkste toename in detailhandel en zakelijke dienstverlening.
Over het onderzoek
De peiling werd in september 2025 uitgevoerd door Onderneming.nl onder 541 ondernemers uit verschillende sectoren. De vragenlijst werd verspreid via de kennisbank en nieuwsbrief van Onderneming.nl , dat regelmatig onderzoek doet naar trends en ontwikkelingen binnen ondernemerschap in Nederland.
Reacties
Loading…