Samsung kondigt vandaag de verwachte hoofdtrends voor 2016 aan. De voorspellingen lopen uiteen van virtual reality-innovaties die de grenzen tussen digitaal en fysiek vervagen tot een bij jongeren beginnende sociale bewustwording die leidt tot positieve, sociale veranderingen. De trends zijn gebaseerd op inzichten van experts van Samsungs Design & Innovation Centre, dat in Londen is gevestigd.
“Wij verwachten dat 2016 voor technologie een jaar van veranderingen wordt”, zegt Felix Heck, hoofd van Samsung Design Europe (SDE). “Wij zijn ervan overtuigd dat door het supersnelle internet, de explosie aan dataconnecties en de ontwikkeling van virtual reality de digitale wereld steeds meer onderdeel wordt van de fysieke wereld. Dat begint in onze huizen en verspreidt zich via ons wegennet in allerlei richtingen. De nieuwe trends zullen worden aangedreven door de jongere generatie, die steeds nadrukkelijker eist dat bedrijven sociaal verantwoord handelen.”
Samsungs technologietrends voor 2016:
Kennismaking met volgende generatie internet
Volgend jaar haalt de mobiele internetsnelheid en -kwaliteit in Europa de breedband die we thuis gewend zijn in. Die verbetering in online performance opent mogelijkheden voor nieuwe applicaties en diensten, die voorheen niet voor mogelijk werden gehouden.
Aangezien de technologische veranderingen steeds sneller gaan, geloven wij dat de internetontwikkeling verder gaat dan ‘zien’ en ‘horen’. De enorme toename van virtuele innovaties geeft aan dat het internet zich beweegt in de richting van ‘voelen’ en ‘aanraken’ – wat ook wel the tactile internet wordt genoemd.
“In 2016 gaan we het begin zien van de verschuiving richting een meer emotionele en zintuiglijke technologie. Dit noemen we smart empathy”, aldus Camille Hammerer, hoofd van SDE’s Trend Experience lab. “Gesteund door innovaties in virtual reality bevinden we ons nu aan de vooravond van fundamentele verschuivingen. De verwachtingen die consumenten van hun omgang met technologie hebben, zijn aan het veranderen. Het transformeert van spullen die een bepaald doel dienen of een zekere functie hebben naar écht slimme producten en services, die naadloos passen in ons dagelijks leven. Zo worden onze ervaringen van alledag versterkt en op een wijze die we niet eerder kenden.”
Virtual reality technologie creëert een ‘phygital’ wereld
De grenzen tussen digitale en fysieke omgevingen zijn aan het verdwijnen en Samsung verwacht dat verbeteringen in virtual reality-technologie de weg banen voor een geheel nieuwe ‘phygital’ dimensie – een samensmelting van ‘physical’ en ‘digital’. Zoals Samsung vorig jaar al voorspelde heeft virtual reality de overstap naar retail gemaakt. De Samsung Gear VR headsets worden gebruikt door touroperators als Thomas Cook en premium autofabrikanten als Audi. Beide bedrijven bieden mensen virtueel toegang tot hun producten en ervaringen, zowel in showrooms als thuis.
Aan het andere eind van het spectrum brengt virtual reality ons juist dichter bij ervaringen in de ‘echte wereld’. In november 2015 lanceerde de New York Times zijn eerste VR-documentaire, ‘The Displaced’, dat een intiem kijkje geeft in de levens van drie ontheemde kinderen in oorlogsgebied. “Met een eenvoudig toegankelijk stuk virtual reality-content laat de documentaire de emotionele kracht van VR zien. Zo wordt duidelijk wat de mogelijkheden zijn om ons via VR dichterbij echte issues en ervaringen te brengen”, zegt Lysa Clavenna, hoofd strategische innovatie bij SDE.
‘Smart’ evolutie stimuleert veranderingen
De opkomst van de Smart Home is de afgelopen jaren al vaak aangekondigd. Het is nu zover, Strategy Analytics voorspelt dat in 18% van de huizen in Groot-Brittannië volgend jaar een of andere vorm van smart home-technologie verschijnt. Nieuwe producten die je met je smartphone bedient, worden steeds meer mainstream. Denk ook aan hubs en apps, binnen bijvoorbeeld het SmartThings portfolio, die je huis monitoren, controleren, beveiligen, en verbindt. Die enorme groei aan verbindingen stopt niet bij je voordeur. Slimme, internetgedreven innovaties verschijnen steeds meer in onze auto’s. Die ontwikkeling bereikt in de komende jaren zijn hoogtepunt met de introductie van de eerste zelfrijdende auto.
“Auto’s zonder chauffeurs zijn niet langer science fiction. Zelfrijdende auto’s brengen een heel realistische belofte met zich mee: meer veiligheid en minder verkeer op de weg”, zegt Camille Hammerer, hoofd van SDE’s Trend Experience lab. “We staan nu aan het begin van die reis, terwijl grote investeringen van het bedrijfsleven het ontwikkelproces aanzienlijk versnelt. Eerder deze maand kondigde Samsung aan dat we een nieuw team gaan opzetten dat zich specifiek zal bezighouden met automotive technologie. Dat gaat niet alleen om innovaties voor de zelfrijdende auto, maar ook om entertainment en navigatie in de auto.”
Veranderingen die voortkomen uit bewustwording
Millennials eisen steeds nadrukkelijker dat bedrijven hun processen en zelfs producten aanpassen om zo een bewustere economie te creëren. Samsung voorspelt dat nieuwe, slimmere processen en technologieën gecreëerd worden om bedrijven te helpen beter in te spelen op die wens van bewustere merken. Via het outsourcen van ideeën en crowdfunding om ze te financieren gaan nieuw ontwikkelde technologieën zaken aanpakken als duurzaamheid of het gebrek aan ICT-vaardigheden onder werknemers. Bij Samsung onderschrijven we het gebrek aan ICT-skills en ondernemen we al gericht actie. Tot nu toe hebben meer dan 125.000 Europeanen deelgenomen aan Samsungs ‘digital creators’ programma’s.
“Met datasnelheden die omhoog gaan en millennials die hun mening niet onder stoelen of banken schuiven, krijgen online communities meer invloed om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Crowdfunding en ethical campaigning kunnen zo eigenlijk alleen maar verder groeien”, zegt Camille Hammerer, hoofd van SDE’s Trend Experience lab.