Hiervoor zijn onder andere nieuwe vaardigheden nodig, aldus het Rabobank rapport ‘Retailing Beyond Borders – Innovatie is geen keuze meer’. Het rapport is tijdens het Anton Dreesmann congres gepresenteerd aan circa 150 stakeholders in de retailsector.
Jos Voss, sectorspecialist retail van Rabobank: “Innovatie is en blijft belangrijk voor retailers om een antwoord te bieden op de veranderingen in klantverwachtingen, technologie en concurrentie. Ondanks de aantrekkende economie is de retailsector nog niet bepaald in rustig vaarwater gekomen, zoals blijkt uit het feit dat faillissementen en winkelsluitingen doorgaan. Niet iedereen is even succesvol in de noodzakelijke aanpassing van hun businessmodel, waarbij innovatie een cruciaal onderdeel is. Het rapport geeft retailers handvatten en richting.”
“Innovatie is en blijft belangrijk voor retailers om een antwoord te bieden op de veranderingen in klantverwachtingen, technologie en concurrentie.”
De strategie van retailers rond innovatie heeft verschillende aspecten. Het verbeteren van de ‘customer journey’ is leidend voor de innovatie agenda van de retailers. Voor innovatie zijn zogenaamde ‘ondekkingsvaardigheden’ nodig: Vragen, Observeren, Netwerken, Experimenten, Associëren. Als organisaties groeien van ‘start-up’ naar een meer volwassen levensfase, verdwijnen deze ontdekkingsvaardigheden meer naar de achtergrond en worden de zogenaamde ‘prestatievaardigheden’ dominanter: Analyseren, Plannen, Implementeren, Uitvoeren. De uitdaging voor retailers is om de balans tussen hun ontdekkings- en prestatievaardigheden te verbeteren. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden, waaronder het aannemen van nieuwe mensen met de juiste vaardigheden, training/ontwikkeling van vaardigheden en het doen van overnames. Verder gaat het niet alleen om het verwerven van nieuwe vaardigheden, maar ook om het goed organiseren van de innovatie activiteiten.
Lees hier het rapport Retailing Beyond Borders – Innovatie is geen keuze meer.
Reacties
Loading…