in

Groeiend aantal consumenten wil producten zien voor aanschaf

GfK: Ondanks groei bestedingen online*, blijven er redenen voor de Nederlandse shopper om in fysieke winkels te kopen – Betalen van bezorgkosten barrière voor consumenten om online te shoppen.

Nederlandse consumenten willen een product met eigen ogen kunnen zien voor ze het kopen. Daarnaast geven ook meer consumenten aan dat het plezier in in-store shoppen een reden is om dit niet online te doen. Dat blijkt uit het jaarlijkse FutureBuy onderzoek waarin onderzoeksbureau GfK consumenten vraagt naar hun online en offline koopgedrag. Gratis bezorging is de beste manier om Nederlandse consumenten over te halen om een aankoop online te doen.

“Wat we zien is een steeds duidelijker onderscheid in wat consumenten van de verschillende kanalen willen.”

Product bekijken brengt consumenten naar winkels

De belangrijkste reden voor consumenten om er in 2018 voor te kiezen een product niet online, maar in de winkel te kopen, is dat ze het met eigen ogen willen zien. 44 procent van de ondervraagden geeft aan dat dit tijdens het koopproces een overweging is om iets niet via internet aan te schaffen. Dat is 6 procentpunt hoger dan in 2015. Ook geven consumenten vaker dan een aantal jaar geleden aan dat ze het leuk vinden om naar winkels te gaan en er daarom voor kiezen niet online te shoppen. In 2015 gold dit voor 24 procent, in 2018 is dit percentage gestegen naar 30.

Gratis bezorging stimuleert online verkopen

Bezorgkosten zijn een steeds groter knelpunt voor webwinkels. In 2018 vond 40 procent van de ondervraagden dat een reden om iets niet online te bestellen, 6 procentpunt meer dan in 2015. Een grote meerderheid van 87 procent geeft aan dat gratis bezorging een belangrijke reden is om in het komende jaar meer online aankopen te gaan doen. De zorg om beveiliging van persoonsgegevens blijft stabiel: sinds 2015 is dit voor 40 procent van de ondervraagden een reden om niet online te kopen. Dit jaar geven voor het eerst meer mensen aan dat de voorkeur om een product in het echt te zien een reden is om niet online te kopen.

Bezorgkosten ook in Europa belangrijke barrière voor online shoppen

Over heel Europa genomen geven de meeste consumenten, 46 procent, aan dat de bezorgkosten van een aankoop de reden is om iets niet online te kopen. Respondenten uit de rest van de EU zeggen minder vaak dan Nederlanders dat ze iets niet online kopen omdat ze in-store winkelen leuk vinden. Een kwart geeft dit als reden op om een aankoop niet online te doen. Vergeleken met consumenten in de EU vinden meer Nederlanders de hulp van winkelpersoneel fijn en is dat vaker een reden om naar de fysieke winkel te gaan.

Stefan Peters, Consumer Insights and Marketing Effectiveness Lead bij GfK Nederland: “Wat we zien is een steeds duidelijker onderscheid in wat consumenten van de verschillende kanalen willen. Fysieke winkels moeten zich richten op het verleiden van shoppers met displays waar ze producten kunnen voelen en ervaren, met een prettige, behulpzame in-store ervaring. Online winkels zouden moeten investeren in gratis, of in ieder geval geoptimaliseerde, bezorgopties voor hun klanten.”

*Geschatte groei online bestedingen in 2018: 10% versus 2017 (Thuiswinkelmarktmonitor door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org)

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Garmin komt met geavanceerde GPS fietscomputers

De ultieme thuisbioscoop: Sony introduceert de HT-X8500 Dolby Atmos soundbar