Wat de meeste consumenten zich niet realiseren, is dat al die niet geslaagde bezorgpogingen behalve ergernis ook economische schade veroorzaken. Alleen al in ons land lopen de kosten op tot 749 miljoen per jaar. Zo blijkt uit een inventarisatie van bedrijfseconoom Walther Ploos van Amstel en MYPO, leverancier van slimme pakketbrievenbussen.
In 2018 deden Nederlandse consumenten 242 miljoen online aankopen. Niet al die bestellingen werden succesvol en tijdig bij de eerste poging afgeleverd. Als we de recente studie van het Britse IMRG extrapoleren naar de Nederlandse markt, dan blijkt dat webshops, consumenten en bezorgdiensten hierdoor gezamenlijk per jaar maar liefst 749 miljoen euro aan schade leden. Uitgesplitst per groep betekent het dat een onsuccesvolle eerste levering de consument €134,3 miljoen, bezorgdiensten €67,1 miljoen en webshops €548,5 miljoen per jaar kost. Aangezien de online retail vooralsnog steeds in de lift zit, is de verwachting dat deze bedragen de komende jaren alleen nog maar zullen groeien. De economische schade kan in sommige gevallen ook materieel zijn – zoals bij zoekgeraakte of beschadigde artikelen of in gevallen waarbij verzendkosten worden berekend. Een andere belangrijke factor is tijd en efficiëntie.
“De bezorger kan, via de laatste vier cijfers van jouw unieke track & trace-code, de pakketbrievenbus openen.”
Bedrijfseconoom Walther Ploos van Amstel, met meer dan dertig jaar ervaring in de logistiek en als lector City Logistics verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam, over de redelijk schrikbarende uitkomsten van zijn berekeningen: “In Nederland hebben we nog altijd een thuisbezorgingscultuur. Probleem is echter dat de meeste mensen overdag niet thuis zijn. Daardoor worden tussen de 8 en 10% van de pakketten niet succesvol geleverd bij de eerste poging op de gewenste locatie. Nogeens eenzelfde percentage dient te worden opgehaald op een afhaalpunt. De pakketjes laten afleveren op kantoor is al vaak geen optie meer, want vaak wordt dit verboden door de werkgever.”
De schade loopt hard in de cijfers, maar reikt verder dan louter het financiële domein. Arjan Griffioen, oprichter van het innovatieve MYPO: “Vergeet naast de onnodige CO2-uitstoot de opgelopen reputatieschade bijvoorbeeld niet. Je hoeft maar de naam van een grote bezorgdienst of webshop te googelen om te zien dat het via de sociale media klachten regent. De irritatie zit ook dichter bij huis: consumenten krijgen steeds vaker te maken met een buurman of -vrouw die het zat is om als veredeld distributiecentrum dienst te doen.”
Sinds het driejarige bestaan deed MYPO al veel kennis op hoe deze moderne bezorgproblemen effectief opgelost kunnen worden. Griffioen lanceerde een slimme pakketbrievenbus en een app die levering op elk gewenst moment van de dag mogelijk maakt. “De bezorger kan, via de laatste vier cijfers van jouw unieke track & trace-code, de pakketbrievenbus openen. Zo ben je ervan verzekerd dat de eerste poging altijd een geslaagde poging is.”
Reacties
Loading…