Verder toont het onderzoek aan dat twee op de vijf Nederlanders (39%) bewust naar de lokale ondernemer gaat om de lokale gemeenschap overeind te houden. Bijna een kwart (23%) geeft aan dat dit komt door een versterkte relatie met lokale winkeliers. Daarnaast koopt drie op de vier Nederlanders (75%) het liefst bij een winkelier die ze kennen en vertrouwt 23% op een aanbeveling uit de omgeving.
Meer dan drie kwart van de Nederlanders (76%) zegt sinds het begin van het coronavirus meer sympathie te hebben voor de buurt en buurtwinkels. Gemak (41%), rijen voor grote supermarkten (26%) en de reisbeperkingen (20%) spelen een belangrijke rol bij het herontdekken van buurtwinkels.
Kleine ondernemingen vormen de ruggengraat van de economie
Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben veel Nederlanders ook meer contact met mensen uit hun buurt. 57% zegt vaker dan een jaar geleden gedag tegen hun buren. Een op de vier (26%) bezit een reservesleutel van de buren, twee derde (65%) neemt online bezorgingen voor de buren in ontvangst en ruim een kwart (27%) zit in een WhatsApp-groep met buurtgenoten. Nederlanders staan hiermee dichter bij hun buren in vergelijking tot de rest van Europa, waar 44% bezorgingen voor de buren in ontvangst neemt en slechts 18% een WhatsApp-groep met buurtgenoten heeft.
Uit het onderzoek blijkt dat bakkerijen, cafés, scholen, parken en sportclubs de meest populaire locaties zijn binnen een gemeenschap.
Top tien meest populaire buurtlocaties in Nederland:
- Scholen
- Cafés
- Bakkerijen
- Sportclubs
- Parken
- Bibliotheken
- (Stads)centrums
- Kerken
- Groentewinkels
- Postkantoren
“Kleine ondernemingen vormen de ruggengraat van de economie. Terwijl mensen weer onderling in contact komen met de lokale gemeenschap, herontdekken ze het enorme aantal kleine en diverse bedrijven in de buurt”, aldus Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland. “We moedigen iedereen aan om samen met ons lokale ondernemingen te steunen en lokaal te winkelen. Het herstel van de economie begint bij de lokale ondernemer en gemeenschappen spelen daarom een grote rol in terugkeer naar groei.”
Mastercard heeft verschillende diensten geïntroduceerd in Europa, waaronder het Business Unusual-platform en de Mastercard Trade Solution. Deze diensten helpen kleine ondernemingen tijd en geld besparen.
Reacties
Loading…