in

Social commerce groeit: Advertenties op social media beïnvloeden koopgedrag van Nederlanders

Uit recent onderzoek blijkt dat advertenties op social media impact hebben op het ontdekken van nieuwe merken en het stimuleren van aankopen bij Nederlandse consumenten, vooral onder Generatie Z en Millennials.

Meer dan twee derde van de Nederlandse social media gebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op social media. Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok, biedt waardevolle inzichten in het online consumentengedrag.

Social commerce, een ontwikkeling waar je niet meer omheen kunt
Social media spelen een steeds grotere rol bij het winkelgedrag van Nederlanders. Van het ontdekken van nieuwe producten en merken tot het opdoen van inspiratie en het doen van aankopen – social media zijn tegenwoordig onmisbaar gedurende elke stap in het koopproces. Onder social media gebruikers gaat ruim een kwart (28%) wel eens over tot een aankoop na het zien van een advertentie op hun tijdlijn. Dit percentage ligt zelfs nog hoger onder Generatie Z (35%) en Millennials (39%).

“De resultaten van het onderzoek tonen duidelijk aan dat social commerce in volle bloei is” zegt Marit Klooster, algemeen directeur van Ruigrok. “Voor bedrijven die hun doelgroep effectief willen bereiken en bedienen, is een sterke aanwezigheid op social media essentieel geworden.”

Veranderende internetgewoontes: Nederlanders steeds meer connected
Al jaren zien we dat Nederlanders vooral internetten op hun laptop, pc of smartphone. De balans tussen deze apparaten is echter aan het verschuiven. Waar in het verleden meer Nederlanders een laptop of pc gebruikten om te internetten, zien we dat dit nu gelijk opgaat met de smartphone. Onder de jongere generaties zien we dat de smartphone al het voorkeursapparaat is geworden voor toegang tot internet.

Hiernaast hebben Nederlanders ook steeds meer andere apparaten in huis die verbonden zijn met het internet, zoals een mediaspeler, muziekinstallatie, slimme lichtknopjes en smartwatch.

Generatieverschillen bij e-commerce: snelle levering versus duurzaamheid
Bijna alle Nederlanders (96%) kopen wel eens producten online. Online kopers vinden een goede prijs-kwaliteitverhouding en een makkelijk bestelproces erg belangrijk bij online aankopen. Generatie Z hecht daarnaast veel waarde aan een snelle levering, de oudere generaties aan duurzaamheid.

De grootste ergernissen bij online shoppen zijn hoge verzendkosten, (te) veel verpakking voor het product en niet gratis kunnen retourneren. Dit laatste is verrassend omdat bij online verkopers juist een ontwikkeling te zien is om geld te gaan vragen voor het retourneren van online aankopen. Andere veelgenoemde ergernissen zijn slechte klantenservice en lange levertijden.

Over het onderzoek
Het What’s Happening Online trendrapport biedt inzicht in trends en ontwikkelingen op het gebied van online consumentengedrag. Het volledige rapport is gratis te downloaden via:

https://www.ruigrok.nl/whats-happening-online-2023/

Het onderzoek wordt jaarlijks op eigen initiatief uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok onderzoek en advies . Dit is alweer de 16e editie. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlandse consumenten van 14 jaar en ouder. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De datacollectie vond plaats van 14 maart tot en met 6 april 2023. In totaal hebben 2.341 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Mozfest House 2023

Sony introduceert de HT-S2000 3.1ch Dolby Atmos Soundbar voor een bioscoopbeleving met surround sound