in

Zo kan AI casino’s helpen om een betere spelervaring te bieden

Steeds meer bedrijven maken gebruik van Artificial Intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie om klanten een betere ervaring aan te bieden.

Een van deze branches die gebruikmaakt van AI, is de online gokwereld. Online casino’s zetten AI in om klanten een betere spelervaring te bieden. Bijvoorbeeld door alleen spellen aan te raden die passen bij het speelgedrag van de online bezoeker.

Spelervaring middels AI steeds belangrijker.

Online casino’s kunnen aan de hand van het speelgedrag hun kunstmatige intelligentie trainen en toepassen. Zo wordt er veel data bijgehouden over welke spellen een speler graag speelt, hoeveel hij daaraan het uitgegeven, hoe vaak hij een bepaald spel speelt, of hij vaak wint of verliest en bijvoorbeeld vragen die uitstaan bij de klantenservice. Al deze data biedt veel waarde voor kunstmatige intelligentie. Aan de hand van AI kunnen klanten op verschillende manieren in bij een nieuw bezoek op hun wenken bediend worden.

Persoonlijk spelaanbod

Een van de belangrijkste manieren waarop het casino zonder cruks AI inzet, is door te kijken naar het speelgedrag van de speler. Zo kan hij precies zien welke spellen populair zijn en op die manier de spelervaring bijsturen. In plaats van alle spellen in het spelaanbod op één pagina weer te geven, zorgt AI ervoor dat vooral spellen op basis van eerdere speelvoorkeuren worden getoond. Wie dus graag op online gokkasten speelt, zal in de toekomst meer gokkasten bij zijn persoonlijke speelvoorkeuren zien staan. Wie zich liever waagt aan live roulette, zal juist minder gokkasten en meer roulette spellen te zien krijgen.

De voorkeur voor bepaalde spellen zal dan ook van invloed zijn op bijvoorbeeld bonussen en promoties. Zo kun je meer free spins krijgen voor een online gokkast als je daar vaker op speelt. Door een beter en gepersonaliseerd spelaanbod aan te bieden, kunnen de casino’s zorgen voor een betere loyaliteit van de spelers. De concurrentie is immers groot en daardoor kunnen spelers profiteren van bonussen en promoties.

Betere klantenservice

Niets is zo vervelend als lang moeten wachten op de klantenservice van het online casino. Om deze reden maken steeds meer kansspelaanbieders gebruik van AI-chatbots. Hoewel momenteel de chatbots van AI nog niet alle problemen van spelers kunnen verhelpen en soms geen goede antwoorden geven, zal dit in de toekomst anders zijn. De online casino’s trainen hun AI-chatbots voortdurend. Vooral op gebied van veel gestelde vragen kan zo’n chatbot uitblinken. Er zijn namelijk veel vragen die meerdere keren per dag door verschillende gebruikers worden gesteld. Door te trainen op zulke vragen, krijgt de speler een persoonlijk antwoord en neemt dit een deel van de werkdruk van menselijke klantenservicemedewerkers af.

Zo krijgen spelers snel een antwoord op hun vraag over problemen met transacties en andere onderwerpen. Zo vermindert de wachttijd aanzienlijk en kunnen grote problemen sneller door een echte medewerker worden opgelost. Duidelijkheid zorgt voor meer tevredenheid. Dit is vergelijkbaar met het gebruik van AI op Schiphol, waarmee reizigers meteen kunnen zien waar hun koffer zich bevindt.

Voorkomen van fraude

Helaas zijn er ook spelers die in het online casino frauderen. Jaarlijks kost dit online casino’s veel geld, bijvoorbeeld door misgelopen inkomsten. Om deze reden zetten de online kansspelaanbieders steeds vaker AI in om fraude te kunnen herkennen. Blijkt dat het speelpatroon wel flink afwijkt van het gebruikelijke speelpatroon van eerlijke spelers, dan kan er een vlaggetje achter de naam van deze speler worden gezet. Door deze fraude vroegtijdig op te merken, kunnen casino’s zichzelf en andere klanten beschermen.

AI kan behoorlijke verbetering voor weddenschappen zijn

Waar momenteel nog minder over bekend is, is de toepassing van AI op (sport)weddenschappen. Steeds meer online casino’s bieden sportweddenschappen aan. Aan de hand van AI kunnen de kansen voor sportweddenschappen nauwkeuriger worden berekend. Op basis van huidige statistieken, resultaten uit het verleden en speelpatronen van online gokkers, kunnen de odds nauwkeuriger worden berekend. Op die manier kunnen spelers hun risico’s beter inschatten. Dat betekent niet dat je als speler altijd verliest van het online casino, want de odds worden eerlijker en bieden daardoor juist een betere ervaring voor spelers die online sportweddenschappen afsluiten.

AI en de toekomst

Overigens zullen de online casino’s nooit blindelings op AI kunnen vertrouwen. Zorgen om de toepassing van kunstmatige intelligentie voor wat betreft online casino’s zijn dus onterecht. Alles automatiseren zal niet leiden tot een betere speelervaring. In het live casino wil een speler juist een praatje maken met de live dealer. Bij problemen met de klantenservice is het prettig om een mens te spreken en bij probleemgokkers is ‘menselijk medeleven’ bijvoorbeeld weer erg belangrijk. AI zal de mens in het online casino daarom nooit helemaal kunnen vervangen.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Nieuw onderzoek toont groeiende behoefte naar werktelefoon

Drie op de vijf consumenten zien cadeaubonnen als het perfecte geschenk om te geven