Op dit platform biedt de Europese marktleider in consumentenelektronica haar partners de mogelijkheid om producten aan te bieden die in eerste instantie niet in de Belgische winkels verkrijgbaar zijn.
Een nog breder aanbod voor de consument
Consumenten kunnen dankzij de komst van de Marketplace bij MediaMarkt kiezen uit een nog grotere verscheidenheid van beschikbare producten. Het platform biedt keuze uit producten van partners in bestaande of nieuwe categorieën die in principe niet in de winkel verkrijgbaar zijn, zoals fitness, e-mobility en gereviseerde producten.
Beauty – en tuinproducten
Op korte termijn zal het aanbod uitgebreid worden met andere categorieën, zoals beauty en tuinproducten. Kopers op de Marketplace kunnen vertrouwen op hoge kwaliteitsnormen, omdat MediaMarkt alleen met geselecteerde partners samenwerkt. In een eerste fase zijn dat circa 50 partners, waaronder insta360, Medisana, Philips Hue, Lifegoods, Ecovacs, Ninja, Laifen en Imoshion.
MediaMarkt hanteert een strikte selectie van partners. De retailer beschouwt elke koper als een MediaMarkt-klant, dus is die kwaliteitseis een vanzelfsprekende om de klanttevredenheid zo hoog mogelijk te houden. De ervaringen in Nederland, waar de Marketplace precies een jaar geleden gelanceerd werd, laten al zien dat deze benadering sterk gewaardeerd wordt.
De omnichannelstrategie als topprioriteit
De lancering van de Marketplace maakt deel uit van de ambitie van het internationale bedrijf om in de toekomst een groter deel van de omzet uit online te halen en streeft naar een verdere toename van het marktaandeel. Bovenal past het in het verder versterken van de omnichannel-propositie van de retailer. Behalve in de 27 winkels, kunnen klanten in België terecht op de webshop, in de app en sinds vandaag dus ook op de Marketplace.
Space-as-a-service
Partners die hun producten op de Marketplace aanbieden krijgen ook de kans om deze producten tijdelijk in één van de fysieke winkels te verkopen. Aan de hand van de dienst “Space-as-a-Service” kunnen deze partners een tijdelijke of permanente plek reserveren in de winkels van MediaMarkt. Het is een bestaande service die niet exclusief voor Marketplace-partners geldt: ook bestaande en nieuwe winkel- en online partners – ook van buiten de elektronicabranche – zullen er gebruik van kunnen maken. Met Space-as-a-service worden vooraf gedefinieerde zones in de winkel voortdurend afwisselend gevuld met de nieuwste producten en diensten. Dit gebeurt in de vorm van boutiques, shop in shops, promotionele uitingen, experience zones en bijvoorbeeld events. Zo wil MediaMarkt zorgen voor een onvergetelijke klantenervaring.
Dichtbij de klant
De lancering van de Marketplace maakt onlosmakelijk deel uit van de omnichannel-strategie van MediaMarkt. Deze is erop gericht om via elk kanaal, fysiek en digitaal, nog dichter bij de klant te staan.
Remko Rijnders, vertelt: “We zijn zeer verheugd dat we nu live zijn met de Marketplace in België. We hebben hoge verwachtingen voor dit platform, vooral omdat we echt iets anders doen dan de bestaande platforms en onze partners selecteren op kwaliteit en daar een hoge standaard voor service aan koppelen. We zien ook dat de Marketplace in Nederland bijzonder succesvol is, net als in de andere Europese landen waar we al met het platform actief zijn sinds een paar jaar. De lancering sluit bovendien naadloos aan bij onze omnichannelstrategie die gericht is op het bieden van een ongeëvenaarde klantbeleving via verschillende kanalen, fysiek en digitaal via de webshop en app. Dit is een puzzelstukje in die strategie, maar wel een zeer belangrijke.”
MediaMarkt heeft de Marketplace sinds 2020 al succesvol gelanceerd in Nederland, Duitsland, Italië, Spanje en Oostenrijk.
Reacties
Loading…