in

AFVAL = CASH: Maar hoeveel Nederlandse consumenten zijn bereid actie te ondernemen?

Uit onderzoek van Kantar in opdracht van Swappie, blijkt dat bijna de helft (47%) van de ondervraagde Nederlandse consumenten hun oude technologie bewaart, ondanks dat ze op de hoogte zijn van de mogelijkheid om te verkopen.

Ze denken er echter vaak niet aan om dit daadwerkelijk te doen. Consumenten kunnen hun oude iPhones aan Swappie verkopen, die ze vervolgens refurbished en weer in omloop brengt. Echter blijkt uit het onderzoek dat er verschillende belemmeringen zijn die consumenten ervan weerhouden afstand te doen van hun oude technologie.

Als het gaat om het doorgeven van oude apparaten, komt de verkoop aan een andere consument via een marktplaats als beste uit de bus (38%) – boven verkoop aan een vriend of familielid (30%) of aan een elektronicawinkel (24%). Slechts 13% van de respondenten overweegt om zijn oude smartphone aan een online winkel (zoals Swappie) te verkopen – een daling van 6% ten opzichte van de enquête van vorig jaar. Ondanks een groeiende waardering voor de refurbished-industrie en aanhoudende macro-economische spanningen in heel Europa in 2023, lijkt het erop dat consumenten het gemak van het verkopen van oude smartphones nog niet helemaal doorhebben, evenals de beloningen die daaruit voortvloeien.

Het meest interessante voor bedrijven als Swappie, wiens end-to-end-model afhangt van de bereidheid van de consument om afstand te doen van oude technologie, is misschien wel de indicatie dat mensen vast blijven houden aan oude apparaten – of ze nu defect of nog volledig functioneel zijn. Zo wilde 66% van de Nederlandse respondenten hun functionerende apparaat als reservetelefoon houden – en daar is op zich niets mis mee. Maar 37% van de respondenten met een kapotte smartphone wist niet dat ze er geld voor konden krijgen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat bijna 1 op de 3 het gewoon te veel moeite vond om het apparaat te verkopen.

Het onderzoek brengt enkele culturele en gedragsbarrières aan het licht waarmee de elektronica refurbishment-industrie wordt geconfronteerd. Kijkend naar de circulaire intenties van consumenten, blijkt dat onbegrip en een drang om vast te houden aan rommel nog steeds de boventoon voeren, in plaats van kiezen voor een duurzamer systeem van smartphonebezit. De recente introductie van Swappie’s Premium Series lost de zorgen van consumenten op over de cosmetische kwaliteit en batterijduur van refurbished smartphones. Ook blijft Swappie de procedures verbeteren om het verkopen van smartphones aan Swappie te vergemakkelijken en blijft het consumenten voorlichten over de voordelen daarvan voor zowel henzelf als de planeet.

“We zijn altijd bezig met het verbeteren van onze processen, zodat het makkelijker wordt voor de consument om de oude telefoon aan ons te verkopen en wij beter in staat zijn deze te refurbishen en weer terug naar de markt te brengen. We willen dat mensen begrijpen dat zelfs als het apparaat defect of kapot is, we het kunnen gebruiken! Dat is een belangrijk onderdeel van het circulaire model. We ontvangen iPhones in allerlei staten, maar onze experts in Europa kunnen ofwel de apparaten nog opknappen of oude onderdelen hergebruiken. Hiermee geven we technologie die anders in een la zou blijven liggen, een nieuw leven. Onlangs hebben we de efficiëntie van onze inkoop-site verbeterd, de verzendkosten verlaagd en een reeks kleine maar essentiële verbeteringen aangebracht om ervoor te zorgen dat het zo eenvoudig en efficiënt mogelijk is om je oude iPhone aan Swappie te verkopen”, aldus Martine Hardeveld Kleuver, country manager voor Nederland en België.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Synology presenteert de BeeDrive, een persoonlijke back-up hub

Duurzaamheid in de digitale wereld: Waarom het inleveren van oude laptops essentieel is