in

Alibaba houdt energierekening laag met kunstmatige intelligentie

De hoge energieprijzen vormen ook voor het bedrijfsleven een enorme uitdaging: hoe houd je de temperatuur op de werkvloer aangenaam, maar de kosten laag?

Werden werknemers deze zomer nog volop aangespoord om naar kantoor te komen, deze winter willen bedrijven hun personeel het liefst thuis laten werken, om zo energiekosten te besparen. Alibaba Group heeft de oplossing voor het energieprobleem gevonden in technologische innovatie: met kunstmatige intelligentie wordt de temperatuur op kantoor automatisch gereguleerd. Dit drukt niet alleen de kosten, maar is ook beter voor het milieu.

Alibaba zet AI in om de temperatuur binnen de 423.000m2 grote hoofdkantoor-campus in Hangzhou te regelen. Op basis van historische data wordt een voorspelling gemaakt, die de AI-modellen synchroniseren met de actuele weersomstandigheden. Vervolgens wordt berekend hoe de gebouwen optimaal met hun energie om kunnen gaan aan de hand van hoeveel mensen op dat moment op de campus zijn.

Meer dan 1100 sensoren over de hele campus zenden continu temperatuurupdates naar Energy Expert, Alibaba’s energiemanagementplatform. Dat stuurt vervolgens elke vijf minuten een signaal naar alle ruimtes, waarmee verwarmingen of airconditioners hoger of lager worden gezet.

538 ton besparing

Sinds Alibaba begin dit jaar Energy Expert introduceerde, is het energieverbruik op de campus buiten piekuren met 30% gedaald. Tijdens de zomer werd 17% minder gebruik gemaakt van de airconditioning. Tijdens de pilot die Alibaba eerder al uitvoerde met het platform – toen op de helft van de campus – werd op jaarlijkse basis 538 ton CO2-uitstoot bespaard en daalde het elektriciteitsgebruik met 600.000 kilowattuur.

Aan het eind van het jaar wil Alibaba de AI-techniek installeren in meer dan 20 hoofdkantoren. Het platform wordt vervolgens in heel China uitgerold over meer dan 2000 bedrijven en universiteiten. Alibaba Group sprak eerder al de ambitie uit in 2030 klimaatneutraal te willen zijn. Meer hierover lees je in het ESG-rapport van het e-commercebedrijf.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

MEDION lanceert ERAZER-gaminglijn met Europese tour; Nederland eerstvolgende bestemming

Vierde én grootste editie van The Dutch Stream Awards aangekondigd