in

Betere spellen dankzij AI – spelers zijn enthousiast

Kunstmatige intelligentie wordt al vele jaren met succes gebruikt in de spelletjesindustrie. AI-tegenstanders reageren individueel op de input van spelers of begeleiden de held slim door zijn avonturen.

Bij sommige spellen, zoals schaken, zorgt het gebruik van AI ervoor dat professionele gamers nog beter kunnen worden. Het spelniveau kan flexibel worden aangepast aan de eigen vaardigheden.

In het online casino zorgt kunstmatige intelligentie er vooral voor dat het winnen eerlijk verloopt. Als de kunstmatige intelligentie ongewoon gedrag van spelers opmerkt, kan dit onmiddellijk door de operator worden gecontroleerd. Op die manier kan vermeend frauduleus gedrag bij het gokken op internet beter worden opgespoord.

Hoe kunstmatige intelligentie werkt in videogames

Ongeacht het genre van een spel kan AI ervoor zorgen dat een speler steeds beter wordt. In de online multiplayer modus is het echter ook mogelijk om het op te nemen tegen een AI tegenstander. Dit kan voor spelers net zo fascinerend zijn als spelen tegen een echt mens. Kunstmatige intelligentie wordt al lang gebruikt in videogames om unieke werelden te creëren. Dit is bijvoorbeeld te vinden in het wereldwijd populaire spel Minecraft. Maar Mojang gebruikt ook kunstmatige intelligentie om de paden van virtuele personages te berekenen. De Creeper neemt bijvoorbeeld gegarandeerd de kortste route naar de basis, of de dorpsgolem beschermt de digitale stad tegen allerlei aanvallers.

Om de kunstmatige intelligentie zo goed mogelijk voor te bereiden op de vereisten van het spel Minecraft, gebruikten de ontwikkelaars Let’s Plays op YouTube. Volgens de media werd de AI gevoed met 70.000 uur Youtube-video’s om een realistische gameplay te garanderen die vergelijkbaar is met die van mensen. Dat is het equivalent van bijna 3000 dagen non-stop Minecraft video’s, oftewel meer dan acht jaar.

AI beter dan menselijke spelers in Dota 2

Dota 2 is een van ‘s werelds populairste spellen en kan worden gespeeld vanaf 12 jaar. Terwijl professionele spelers veel tijd nodig hebben om de beste tactiek te vinden om te winnen, gebeurt dit veel sneller wanneer de AI wordt getraind. De ontwikkelaars van een nieuw type Open-AI team konden hun bot enkele jaren geleden dagelijks voeden met informatie. Omgerekend heeft de Open-AI Five in Dota 2 dagelijks ongeveer 180 jaar spelervaring kunnen verzamelen.

Dit werkt alleen omdat de kunstmatige intelligentie veel sneller kan reageren dan een mens door na te denken. Het team van AI-ontwikkelaars is vooral trots op het feit dat de Open-AI Bot Five ook de hoogst gerangschikte professionele spelers in Dota 2 met gemak kon overtreffen. Het spektakel was in 2018 al live te volgen via de webstream. De e-sportprofessionals van toen waren terecht verbaasd over hoe gemakkelijk de innovatieve technologie zich in het spel staande kon houden tegen mensen.

Kunstmatige intelligentie kan in het spel voorzien hoe een echt mens zal reageren

Het bijzondere van AI in spellen is dat de bot het menselijk gedrag nauwkeurig kan voorspellen. Dit is al enige tijd mogelijk op de computer of smartphone, maar nu wordt AI ook steeds meer geïmplementeerd in populaire consolegames. De slimme bots hebben niet alleen toegang tot buitengewoon grote databases, maar kunnen ook direct leren van het gedrag van een speler. Het maakt niet uit wat voor soort simulatie het spel is. Dit artikel presenteert populaire AI-videospellen met zeer uiteenlopende eisen en inhoud. AI wordt al heel lang met succes gebruikt in deze spellen. Een zeer eenvoudige vorm van kunstmatige intelligentie werd al in 1951 in een computerspel geïntegreerd.

AI in het wiskundige strategiespel Nim

Een van de pioniers op het gebied van kunstmatige intelligentie in videospellen. Nim kan onafhankelijk van een computer worden gespeeld. Twee mensen spelen altijd tegen elkaar, sinds het begin van de jaren vijftig ook op de PC. Het spel kan worden gespeeld met lucifers of zelfs met stenen, waardoor het een onderhoudend tijdverdrijf kan zijn voor twee spelers, vooral op reis. Al in het begin van de 20e eeuw, namelijk in 1901, ontwikkelde een Amerikaanse universiteitsprofessor een formule om dit eenvoudige strategiespel te winnen.

Dit was de basis voor de implicatie van kunstmatige intelligentie. De winnende formule voor Nim is in de jaren zeventig verder ontwikkeld en kan heel eenvoudig worden berekend. Er zijn slechts enkele variabelen nodig, zodat het Nimspel ook toen al met nu verouderde computertechnologie kon worden geprogrammeerd.

Kunstmatige intelligentie helpt om de eigen vaardigheden te trainen

Als spelontwikkelaars kunstmatige intelligentie gebruiken, is dat tegenwoordig gebaseerd op deep-learning capaciteiten. Dit is een nieuw gebied van machinaal leren dat gebruik maakt van neurale netwerken. Enorme hoeveelheden gegevens zijn altijd fundamenteel voor een realistische nabootsing van menselijk spelgedrag. Vooral in videospelletjes slaagt de AI erin bewegingen te maken die de capaciteiten van de meeste gamers ver te boven gaan. AI is echter zelden zo geprogrammeerd dat echte spelers er wanhopig van worden. Dit zou zo’n negatieve invloed hebben op het plezier van het spel dat het snel niet meer leuk zou zijn. Deep-learning computermodellen werken in verschillende lagen, vergelijkbaar met de lagen van een grafisch programma.

Moderne kunstmatige intelligentie is in staat om abstract te denken op verschillende niveaus in het spel. Bij het schaken heeft AI de menselijke intelligentie al enige tijd geleden ingehaald. Dat komt vooral omdat een machine gevuld kan worden met alle denkbare spelletjes, terwijl de geheugencapaciteit van de mens beperkt is. In sommige live schaakwedstrijden hebben professionele spelers al geweigerd om tegen bepaalde tegenstanders te spelen omdat zij vreesden voor valsspelen door het gebruik van AI. In principe is het echter uiterst nuttig om met een AI-schaakcomputer te trainen om de eigen vaardigheden in het spel voortdurend te kunnen verbeteren.

Is kunstmatige intelligentie gevaarlijk – zullen machines binnenkort de spelwereld domineren?

Kunstmatig gegenereerde intelligentie is momenteel overal ter wereld in opkomst. Maar we hoeven niet te vrezen voor een doemscenario zoals in de film de Matrix. Anders dan in de sciencefictionfilm is AI in feite geprogrammeerd om empathisch te reageren en positieve antwoorden te geven op verschillende gebruikersvragen. Hoewel een AI-tegenstander in een videospel vrij moeilijk te verslaan kan zijn, hoeven we niet bang te zijn dat de machines ons tot slaaf zullen maken met hun superieure intelligentie zoals in de film.

Veel waardevoller is het leereffect dat kan optreden door het gebruik van kunstmatige intelligentie. Vooral bij schaken kan al na een korte periode van intensieve training een meetbaar hoger IQ worden vastgesteld. Dit is echter niet alleen mogelijk met trending AI, online zijn er vele andere manieren om tegen echte mensen te spelen en zo hetzelfde positieve effect op de intelligentie te bereiken.

Bron foto: https://unsplash.com/de/fotos/LIlsk-UFVxk

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

DigiTest: Logitech webcam & headphone review

Speciale terugroepactie: haal waardevolle herinneringen van gebruikte telefoons