Hoewel deze dagen bekend staan om hoge kortingsacties, is niet iedereen hier vatbaar voor. Ondanks de inflatie staat bijna de helft (46%) hier neutraal tegenover. 11 procent geeft zelfs aan deze acties juist opzettelijk te vermijden. Dit blijkt uit onderzoek van Lightspeed, waarin duizend Nederlanders zijn gevraagd naar hun koopgedrag rond de feestdagen.
Verder start bijna twee vijfde (39%) van de Nederlandse consumenten met het doen van inkopen voor de feestdagen in de maand november. 17 procent begint hier zelfs al mee in oktober.
Online shoppen populair, maar in-store weer in opmars
Meer dan een derde (35%) van de respondenten geven aan cadeaus voor de feestdagen voor de helft online en voor de helft in fysieke winkels te kopen. Een vergelijkbaar percentage (32%) shopt voornamelijk online en 13 procent schaft enkel online cadeaus aan. Daartegenover geeft 12 procent aan graag op pad te gaan en voornamelijk in fysieke winkels te kopen. Vijf procent van de consumenten shopt volledig offline.
Kleine, onafhankelijke winkels, zijn naast de grote retailers een populaire keuze bij het winkelpubliek. Een derde winkelt evenveel bij kleine, onafhankelijke winkels als bij grotere winkels en zes procent geeft aan hun inkopen voornamelijk bij kleine retailers te doen. Drie procent winkelt enkel bij kleine retailers. Verder doet ruim een kwart (28%) van de respondenten alle feestdagen-aankopen bij grote retailers zoals Amazon, Bol en de Bijenkorf. 24 procent koopt voornamelijk bij grote (web)winkels.
Steunen van lokale economie blijkt voornaamste reden voor inkopen bij kleinere retailers
Bijna twee op vijf (38%) van de Nederlandse consumenten die ervoor kiezen om bij onafhankelijke, kleinere winkels te shoppen, geeft aan dit te doen om de lokale economie en de winkeleigenaren te steunen. Daarnaast zegt 30 procent dit uit gewoonte te doen. Extra ondersteuning in tijden van inflatie is voor 18 procent een reden om juist bij kleinere retailers inkopen te doen.
Speelgoed, kleding en cosmetica in trek als cadeaus
Bijna de helft (47%) van de consumenten van plan om als cadeau voor de feestdagen speelgoed aan te schaffen. Dit wordt gevolgd door kleding en accessoires (45%) en cosmetica en parfum (43%). Ook zijn cadeaubonnen populair (41%). Reizen en dagtrips zijn met 10 procent het minst in trek om als cadeau te geven.
“De shopdagen Black Friday en Cyber Monday komen oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, maar zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse cultuur”, zegt Ewout van Rossum, Regional Retail Manager Benelux bij Lightspeed. “Vooral in het huidige economische klimaat zijn deze populaire kortingsacties enorm welkom. Dit wordt dan ook door ons onderzoek bevestigd. Verder laten de resultaten zien dat consumenten weer vaker fysieke winkels bezoeken en niet enkel hun aankopen online doen. Overigens gaat het online shopgedrag dat is toegenomen door covid nooit helemaal uit het retaillandschap verdwijnen, maar de terugkeer van de consument naar de winkelstraat is een beweging die ik toejuich. De grootste uitdaging voor retailers in de gehele Benelux is nu hoe zij hun klanten zowel online als in de winkel zo goed mogelijk kunnen bedienen. Zeker omdat online verkopen voor veel fysieke winkels een grotere bron van inkomsten zijn geworden: omnichannel retail blijft een groeimarkt.”
Over deze enquête
1.000 Nederlandse consumenten namen deel aan deze enquête, die werd uitgevoerd door OnePoll, een onafhankelijk marktonderzoeks- en enquêtebureau.
Reacties
Loading…