in

Black Friday startsein voor drukste decembermaand ooit

Recordaantal pakketten verwacht op 2 december – Pakketdienst DPD is klaar voor de drukste verkoopperiode van het jaar. Start van de piekperiode is Black Friday op 29 november. De drukste dag verwacht DPD op 2 december, wanneer zowel bestellingen van Black Friday, Cyber Monday als de feestdagen worden verwerkt.

DPD voorspelt op deze dag een recordaantal van ruim 10 miljoen pakketten te verwerken in Europa. Eenzelfde aantal pakketten zal naar verwachting worden verwerkt op een piekdag in de week voor Kerstmis. In 2018 heeft DPD gedurende de hele piekperiode een totaal van 200 miljoen pakketten geleverd.

E-commerce groeit gestaag. Tegen eind 2019 wordt voor een totaalbedrag van € 621 miljard aan B2C-pakketten verwacht.1 Een stijging van 13,6 procent ten opzichte van 2018. November en december staan in het teken van een stroom aan online consumpties. Jaar na jaar verbreekt de waarde van online verkoop het record van voorgaand jaar, dankzij dagen als Black Friday (29 november), Cyber Monday (2 december), Sinterklaas (5 december) en Kerst (25 en 26 december). Deze periode is nu uitgebreid tot de eerste helft van januari, met de online doorverkoop van geschenken en retouren in de CEP-markt (Courier, Express en Parcel).

Dit jaar voorspelt DPD een volumegroei van 20 procent in vergelijking met normale werkdagen en zelfs meer dan 100 procent groei op piekdagen. Eric Dietz, CEO DPD Nederland: “Ondanks deze explosieve groei, is DPD volledig voorbereid op de drukste decembermaand ooit. Dankzij de opening van HUB Eindhoven eerder dit jaar, beschikt DPD over voldoende capaciteit. Het distributiecentrum is bovendien in hoge mate geautomatiseerd, waardoor met hetzelfde aantal medewerkers zeer grote hoeveelheden pakketten kunnen worden verwerkt vanuit en naar heel Europa. Ook tijdens de grootste verkoopperiode van het jaar kunnen verzenders en ontvangers van pakketten rekenen op DPD.”

Het geheim van succes is een goede voorbereiding. Als leveringsexpert neemt DPD vóór deze drukke periode dan ook concrete stappen. Zo worden openingstijden en werktijden in de 1.000 Europese hubs en depots uitgebreid. Daarnaast vergroot DPD het aantal routes en chauffeurs om aan de toenemende vraag te voldoen en wordt rekening gehouden met extra internationale vervoerscapaciteit. Ook wordt de coördinatie tussen de operationele afdelingen en verkoopafdelingen verder verbeterd en staat DPD in nauw contact met haar klanten.

Net zoals de rest van het jaar, kunnen ontvangers en verzenders van pakketten ook in deze drukke periode rekenen op kwalitatieve dienstverlening. Zo levert DPD alle pakketten CO2-neutraal en wordt in Rotterdam zelfs gewerkt met een 100 procent emissievrije vloot. Daarnaast biedt DPD innovatieve oplossingen, zoals haar Predict service, waarbij klanten tot in detail worden geïnformeerd over het tijdvak van één uur waarin bezorging plaatsvindt. Dankzij Predict verwacht DPD ook in de piekperiode meer dan 97 procent van de pakketten binnen het vooraf aangegeven uur te bezorgen. Ook heeft DPD het afgelopen jaar haar Pickup-netwerk fors uitgebreid met 200 extra punten naar een totaal van bijna 1.000 Pickup-locaties in Nederland.

1 Source: Ecommerce Europe, “Annual European B2C Ecommerce Turnover 2013-2019”

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Nederlanders niet vertrouwd met digitale veiligheid van hun slimme apparaten

Black Friday is bij internetproviders wél het wachten waard