in

Consumenten bezig met inhaalslag

Vermaak buitenshuis, reizen en fysiek shoppen laten flinke groei zien – In het eerste kwartaal van dit jaar zijn Nederlanders er massaal op uit getrokken, op zoek naar vermaak buitenshuis en vakanties in eigen land.

In vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden is de consument nog steeds bezig aan een ‘inhaalslag’. Zo steeg het aantal creditcardtransacties in de categorie Entertainment in het eerste kwartaal met 32 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Ook fysiek winkelen wint terrein terug van online shoppen. Dit blijkt uit de nieuwste editie van ICS Creditcard Facts*, waarin de Nederlandse creditcardtransacties in het eerste kwartaal van 2023 in verschillende categorieën zijn geanalyseerd.

Sinds de heropening van onder andere winkels, horeca, bioscopen en pretparken eind januari vorig jaar en het vervallen van coronarestricties – zoals de anderhalve meter-maatregel en het coronatoegangsbewijs – in februari 2022, is sprake van een inhaalvraag. Naast de flinke stijging in het eerste kwartaal van het totale aantal creditcardtransacties bestemd voor vermaak buiten de deur, valt op dat Eten & Drinken (+31 procent), waar onder meer restaurants onder vallen, fors steeg ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Het aantal transacties bestemd voor thuisbezorging nam daarentegen juist af.

Zelfs ten opzichte van de periode vóór corona is in een aantal categorieën sprake van een flinke stijging. De transacties in de categorie Entertainment (+17 procent) en Eten & Drinken (+12 procent) lagen aanzienlijk hoger dan in het eerste kwartaal van 2019.

Fysiek winkelen herwint terrein (4 procent) van online shoppen

Terwijl de verhouding tussen online shoppen en buitenshuis winkelen in het eerste kwartaal van 2022 nog op 63 versus 37 procent lag, is dit een jaar later verschoven naar 59 versus 41 procent. Consumenten lijken dus langzaam terug te keren naar de winkelstraten. Bij fysieke winkels lag in het eerste kwartaal van dit jaar vooral het aantal aankopen in de categorieën Muziek & Boeken (+50 procent) en Consumentenelektronica (+41 procent) veel hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Online categorieën die tijdens corona populair waren – zoals doe-het-zelf- en tuinwinkels – zijn daarentegen in een neerwaartse trend beland.

“Nederlanders gebruikten in het vorige kwartaal weer steeds vaker hun creditcard. Het totale aantal transacties is in deze periode met 13 procent toegenomen, vooral in fysieke winkels. Zo bieden de voordelen van een creditcard – zoals de aankoopbescherming en aflevergarantie – juist in deze tijd extra zekerheid. Hoewel de inflatie in de loop van vorig jaar flink is opgelopen, liggen de totale bestedingen in het eerste kwartaal van 2023 maar liefst 17 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden”, vertelt David Compier, CCO van ICS. “Ook in de reiscategorieën zien we herstel, waaruit blijkt dat Nederlanders nog altijd bezig zijn met een inhaalslag en zich graag weer buitenshuis vermaken.”

Ook in eigen land sterke stijging reizen, maar nog niet op niveau vóór corona

In alle reiscategorieën – zowel in binnen- als buitenland – is het aantal transacties sterk gestegen (+22 procent) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Aankopen bij reisbureaus en -websites zijn zelfs met de helft toegenomen. Het aantal hotelboekingen in Nederland steeg met maar liefst 39 procent, en nam ook in het buitenland flink toe (+40 procent). In vergelijking met de periode van vóór corona wordt wel minder gereisd. Zo is het totale aantal transacties in deze categorie 10 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2019. Dat geldt in het bijzonder voor reistransacties in Nederland (-19 procent); in het buitenland ligt dit 6 procent onder het niveau van voor corona.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

DigiTest: Slimme tuinverlichting – WiZ ELPAS en WiZ grondspots review

Theater 500 + Denon DRA-800H