in

Online koopgedrag consumenten gestegen met 35% in de afgelopen drie jaar

Een recent onderzoek van PureDigital met documenten van GfK(*) toont aan dat er in het vierde kwartaal van 2022 een stijging van 35% is in het aantal online aankopen, wat resulteerde in 99,6 miljoen aankopen.

In vergelijking met dezelfde periode in 2019, waarin 73,6 miljoen online aankopen werden gedaan, is dit een aanzienlijke toename. Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van meer dan 10.000 consumenten en 10.000 verkooppunten. Het toont aan dat het online koopgedrag van consumenten veranderde als gevolg van meerdere lockdowns, wat heeft geleid tot een grotere voorkeur voor online winkelen.

(*) Met toestemming van GFK de documenten gebruiken

Online aankopen voor corona

Om een beeld te krijgen van het aantal online aankopen voor de coronamaatregelen, wordt er gekeken naar het vierde kwartaal van 2019. Tijdens deze periode was er nog geen sprake van corona en waren de winkels en restaurants nog geheel open zonder beperkingen. 85% van de Nederlanders boven de 15 jaar kocht een product of dienst via het internet. De gemiddelde koper kocht 6 keer iets online met een gemiddeld bedrag van €103,54. Binnen de marktsegmenten DIY/Garden (12,0 miljoen), Food/Nearfood (9,0 miljoen) en Media & Entertainment (11,3 miljoen) zijn de meeste online aankopen gedaan.

Online aankopen na corona

Het aantal online consumentenbestedingen is in het vierde kwartaal van 2022 met 32,3% gestegen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019. Er wordt een vergelijking gemaakt met het vierde kwartaal van 2022 om het koopgedrag na de laatste coronamaatregelen te beoordelen. Corona speelde een steeds kleinere rol in het dagelijks leven. Dit was ook het geval voor winkels en restaurants die na een lange periode de deuren volledig mochten openen. Het was weer mogelijk voor de consument om fysiek voor kleding en andere producten te winkelen en om uit eten te gaan. In het figuur hieronder zie je het aantal online aankopen in producten voor en na corona.

Diagram

 

Fysieke winkel of online

Ondanks de versoepelingen kocht 88% van de Nederlanders boven de 15 jaar in 2022 nog steeds een product of dienst via het internet.

 “Digitale transitie is niet langer een optie, maar een noodzakelijkheid voor bedrijven om relevant te blijven en de veranderende behoeften van consumenten bij te houden.” – Alexander (PureDigital.nl)

De gemiddelde koper kocht bijna 8 keer iets online met een gemiddeld bedrag van €101,23. Het aantal online kopers is dus licht gestegen tijdens het vierde kwartaal, terwijl het gemiddelde besteed bedrag licht is gedaald. De meeste online aankopen zijn nog steeds binnen dezelfde marktsegmenten als in het vierde kwartaal van 2019. Dit zijn DIY/Garden (17,2 miljoen), Food/Nearfood (15,7 miljoen) en Media & Entertainment (10,5 miljoen).

Uit de cijfers blijkt dat consumenten nog steeds online aankopen doen na de corona crisis. Dit verschilt echter wel per marktsegment. Consumenten besteedden relatief minder of evenveel aan Media & Entertainment en Kleding. Het online koopgedrag na de corona crisis is dus deels een blijvende trend, maar consumenten keren ook terug naar de fysieke winkel voor producten en diensten.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Een op de drie winkelmedewerkers overweegt te wisselen van baan

XGIMI lanceert de veelzijdige Multi-Angle Stand voor draagbare projectoren