in

De helft van de jonge consumenten vindt het aanvaardbaar om namaakproducten te kopen

Uit een nieuwe studie over de perceptie van intellectueel eigendom door de burgers, die vandaag wordt gepubliceerd door het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO),

blijkt dat Europeanen zich steeds meer bewust zijn van de risico’s en gevolgen van het kopen van namaakproducten en het gebruik van content uit illegale bron.

  • 80% van de Europeanen is van mening dat namaakproducten criminele organisaties helpen en bedrijven en banen in gevaar brengen. Twee op de drie beschouwen namaak ook als een bedreiging voor de gezondheid, de veiligheid en het milieu.
  • Een derde van de Europeanen vindt het echter aanvaardbaar om namaakproducten te kopen wanneer de prijs van het echte product te hoog is. Onder jongeren is dit zelfs de helft.
  • Onzekerheid: 26% van de Nederlandse consumenten heeft wel eens getwijfeld aan de echtheid van een product, terwijl 14% aangeeft wel eens bewust namaak te hebben gekocht.
  • Online piraterij: 17% van de Nederlandse consumenten geeft toe wel eens content uit illegale bron te hebben gebruikt, met name om sport te bekijken.
  • Legale toegang: vier op de tien Europeanen hebben het afgelopen jaar betaald om toegang te krijgen tot content uit legale bron, in Nederland was dat 47%.

80% van de Europeanen is ervan overtuigd dat er criminele organisaties achter namaakproducten zitten en vindt dat het kopen van die producten bedrijven en banen schaadt. 83% van de ondervraagden gelooft ook dat het kopen van namaak onethisch is, terwijl het volgens twee derde een bedreiging vormt voor de gezondheid, de veiligheid en het milieu.

Wat piraterij betreft, is 82% van de Europeanen van mening dat het gebruik van digitale content uit illegale bron een risico op schadelijke praktijken inhoudt (oplichting of ongepaste content voor minderjarigen).

Ondanks deze positieve resultaten blijkt uit de studie ook dat één op de drie Europeanen (31%) het nog steeds aanvaardbaar vindt om namaakgoederen te kopen wanneer de prijs voor het origineel te hoog is, terwijl dit zelfs geldt voor de helft (50%) van de jongere consumenten van 15 tot 24 jaar.

Als we naar gedrag in de praktijk kijken, in plaats van naar meningen, blijkt 13% van de Europeanen bewust namaakproducten te hebben gekocht in de afgelopen 12 maanden. Dit cijfer bedraagt zelfs 26% voor de leeftijdsgroep van 15 tot 24 jaar en is daarmee twee keer zo hoog als het EU-gemiddelde, terwijl het daalt tot 6% in de leeftijdsgroep van 55 tot 64 jaar, en tot minder dan 5% bij 65-plussers.

Op nationaal niveau varieert het percentage consumenten dat bewust namaak heeft gekocht van 24% in Bulgarije tot 8% in Finland. Behalve in Bulgarije worden ook in Spanje (20%), Ierland (19%), Luxemburg (19%) en Roemenië (18%) vaker namaakproducten gekocht dan gemiddeld in de EU.

Een lagere prijs voor het originele product blijft de meest genoemde reden (43%) om te stoppen met het kopen van namaak. Het risico op slechte ervaringen (producten van slechte kwaliteit (genoemd door 27% van de respondenten) veiligheidsrisico’s (25%) en het risico op sancties (21%)) is eveneens een belangrijke factor die consumenten ertoe beweegt af te zien van het kopen van namaak.

Onzekerheid onder consumenten

Ook de onzekerheid over de echtheid van producten neemt toe. Bijna vier op de tien Europeanen (39%) hebben zich wel eens afgevraagd of zij een namaakproduct hebben gekocht , terwijl dit zelfs voor de helft van de jongeren (52%) geldt.

De verschillen tussen de lidstaten zijn ook aanzienlijk: in Denemarken en Nederland was ongeveer een kwart van de consumenten (26%) er soms niet zeker van of zij een echt product hadden gekocht, terwijl dit cijfer in Roemenië wel 72% bedraagt.

Europeanen geven ook blijk van onzekerheid over de legaliteit van de bronnen van online content: 41% heeft zich wel eens afgevraagd of de toegang tot een bron wel of niet legaal was .

Uitvoerend directeur van EUIPO, Christian Archambeau:

Inzicht in de perceptie van burgers draagt bij tot een zinvolle dialoog met consumenten en belanghebbenden in het kader van onze bewustmakings- en voorlichtings-activiteiten. De nieuwste editie van de IE-perceptiestudie biedt nieuwe relevante inzichten in de perceptie van inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten en onderstreept nogmaals de noodzaak om de consumentenbescherming te bevorderen. De studie bevestigt bovendien dat zich positieve ontwikkelingen voordoen met betrekking tot de beschikbaarheid van digitale content uit legale bronnen en de bekendheid van het publiek met die bronnen.

Digitale piraterij en sportevenementen

Europeanen zijn in het algemeen gekant tegen het gebruik van illegaal gekopieerde content: 80% zegt de voorkeur te geven aan legale bronnen voor toegang tot online content als er een betaalbare optie beschikbaar is.

Bijna negen op de tien respondenten is op de hoogte van ten minste één soort legaal aanbod in hun land, en meer dan vier op de tien Europeanen (43%) hebben in het afgelopen jaar betaald om auteursrechtelijk beschermde content van een legale dienst te bekijken, te downloaden of te streamen .

Een grote meerderheid van de respondenten (65%) acht piraterij echter aanvaardbaar wanneer de content niet beschikbaar is via hun abonnement .

Bovendien geeft 14% van de Europeanen toe in de afgelopen 12 maanden doelbewust gebruik te hebben gemaakt van content uit illegale bron . Dit geldt zelfs voor één op de drie (33%) jongeren van 15 tot 24 jaar. Dit was met name het geval bij het bekijken van sport met behulp van illegale streamingapparatuur of -apps.

Het percentage respondenten dat gebruik heeft gemaakt van content uit illegale bron varieert ook per land: van 9% in Finland en Denemarken tot 22% in Malta.

Betere betaalbaarheid en een bredere keuze aan content uit legale bronnen zijn de meest genoemde redenen om te stoppen met het gebruik van content uit illegale bron.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Ontdek de krachtige SoloCam S220 beveiligingscamera met geïntegreerd zonnepaneel van Eufy by Anker

DIA 2023: Dubbele winst voor de Academy!