in

Drie linkbuilding strategieën om waardevolle backlinks te genereren

Linkbuilding is anno 2022 niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Linkbuilding is een onderdeel van Zoekmachine optimalisatie (SEO) om websites hoger in Google te laten ranken. Je zorgt met linkbuilding ervoor dat externe websites linken naar jouw website. Meer weten? Lees gauw verder!

Zodra je weet welke vormen van linkbuilding je wilt inzetten en welke tools je wilt gebruiken, kun je gaan nadenken over een strategie. Er zijn verschillende strategieën van linkbuilding. In dit artikel lichten we drie belangrijke strategieën toe: de PR-strategie, gastbloggen en content promotie.

PR-strategie

Met PR zorg je voor meer naamsbekendheid en vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf. Een goede strategie is dus van belang. Het is dan belangrijk om goed voor ogen te hebben wie de doelgroep is, wat de boodschap is en wanneer je dit wilt doen. Drie tips om dit goed aan te pakken zijn:

  • Zorg dat je bericht nieuwswaarde heeft. Denk hierbij aan een kortingscode of een winactie.
  • Bepaal welke websites relevant zijn voor jou. Maak een lijst van websites die aansluiten bij jouw branche en waar je graag een backlink van wilt ontvangen.
  • Benader op tijd de reactie of eigenaren van deze relevante websites. Zij hebben namelijk ook hun eigen planning waar ze rekening mee moeten houden.

Gastbloggen

Nog een effectieve manier om backlinks te genereren is via gastbloggen. Op de blog van iemand anders plaats jij content over jouw expertise. Het nadeel van deze strategie is dat deze blogs jouw content niet nodig hebben. Jij moet ze dus overtuigen om jouw content te kunnen plaatsen op hun website. Dit kun je doen door de volgende handelingen:
Maak vlieguren; hoe meer bekende blogs je achter je naam hebt staan, hoe aantrekkelijker het wordt om jouw content te plaatsen als gastblog.
Zorg voor content van hoge kwaliteit: maak deelbare en waardevolle content die niet te weerstaan zijn.

Content promotie

De derde strategie is content promotie. Ook voor deze strategie is content van hoge kwaliteit een grote vereiste. Je content moet dus geoptimaliseerd en waardevol zijn voor derde partijen om naar jou te linken. Dit kun je op verschillende manieren doen:

  • Bestaande content updaten: schrijf bijvoorbeeld een vervolg op een bestaand artikel en deel dit als ‘nieuwswaarde’ op relevante websites die backlinks opleveren.
  • Pitchen: pitch je content via de mail aan redacteurs van relevante websites. Vraag of ze willen linken naar jouw geschreven blogpost. Maar beschrijf ook hoeveel waardevolle zoekwoorden erin staan, die weer relevant zijn voor hun bedrijf.
  • Sponsored content: effectief, maar kost geld. Benader redacties om jouw content te plaatsen op hun website tegen betaling.
  • Social media: promoot je content op je eigen social media kanalen. Dit zorgt voor meer bereik. Hoe meer likes, hoe beter de content moet zijn. Als derde partijen zien dat jouw content aanslaat, zullen ze dit eerder delen.

Er zijn dus verschillende strategieën voor linkbuilding. Maar daarnaast is er nog een aantal belangrijke zaken waar je altijd op moet letten. Wees altijd op de hoogte van het laatste nieuws binnen jouw branche. Wanneer er iets bijzonder gebeurt, heb jij de kans als eerste het nieuws naar buiten te brengen. In het beste geval pakken andere media dit op en gebruiken ze jouw link als bron. Dat is een waardevolle backlink.

Tot slot, gebruik e-mail. Heb je een interessant artikel geschreven? Mail! Breng relevante redacteurs ervan op de hoogte en vraag toestemming of je meer informatie mag sturen. Zeggen ze ja? Dan heb je nog een waardevolle backlink te pakken!

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Sony introduceert de ZV-1F: de ultieme vlogcamera voor beginnende content creators

RazerCon 2022 trakteert gamers op nieuwe productaankondigingen en weggeefacties