Het onderzoek wijst uit dat er verbeteringen nodig zijn op het gebied van doorgroeimogelijkheden, salaris en waardering van de werknemers.
Uit de resultaten komen verschillende redenen naar voren waarom winkelmedewerkers overwegen om van baan te wisselen of hun baan op te zeggen. De belangrijkste drijfveren zijn het gebrek aan doorgroeimogelijkheden (43 procent), de wens voor een hoger salaris (42 procent), het gevoel van onderwaardering door de werkgever (33 procent) en een onprettige werkomgeving (29 procent).
“Er zijn verbeteringen nodig in de retailsector met betrekking tot de waardering en het toekomstperspectief van medewerkers. Door het bieden van doorgroeimogelijkheden en goede communicatiemiddelen kunnen werkgevers de loyaliteit van retailmedewerkers vergroten en hen langer aan zich binden,” aldus Erik Fjellborg, CEO van Quinyx.
Er zijn verbeteringen nodig in de retailsector met betrekking tot de waardering en het toekomstperspectief van medewerkers
Doorgroeien is blijven
De winkelmedewerkers geven in het onderzoek aan dat er ruimte is voor verbetering. Want, als er meer ontwikkelingsmogelijkheden zouden worden aangeboden, zou meer dan vier op de vijf (84 procent) van de retailmedewerkers bereid zijn om langer bij hun huidige werkgever te blijven. Dit terwijl een op de vier (25 procent) van de medewerkers aangeeft dat er geen doorgroeimogelijkheden worden aangeboden door hun werkgever.
Verschil in generaties
Opvallend is dat bij de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar meer dan de helft (52 procent) aangeeft te overwegen om van baan te wisselen. Na de jongste leeftijdscategorie volgt de oudste leeftijdscategorie, boven de 54 jaar, met 45 procent.
Van de leeftijdsgroep van 45 tot 54 jaar is een op de drie (31 procent) winkelmedewerkers geneigd om van baan te veranderen. Deze leeftijdscategorie is bijna gelijk aan de groep van 35 tot 44 jaar met 30 procent.
De leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar is, met een op de vier (26 procent), het minst geneigd om van baan te wisselen in vergelijking met de andere leeftijdscategorieën.
Het onderzoek
Het onderzoek is in maart 2023 uitgevoerd onder 800 retailmedewerkers. Dit onderzoek is een onderdeel van een groot onderzoek van Quinyx. In totaal zijn er 2.000 frontliniewerknemers (retail, horeca en logistiek) in Nederland ondervraagd. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de behoefte van medewerkers die in de frontlinie werken. Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.
Over Quinyx
Quinyx is een alles-in-één workforce management-oplossing en helpt organisaties die afhankelijk zijn van frontlinie medewerkers (retail, horeca en logsitiek) om hun planning en interne communicatie te optimaliseren. Quinyx ondersteunt op internationaal niveau miljoenen gebruikers bij klanten zoals Coolblue, Swarovski, Starbucks, G-star, Calvin Klein, Hello Fresh, Rituals, Victoria’s Secret en Hans Anders.
Reacties
Loading…