in

Ericsson: TV in 2020: vijftig procent kijkt mobiel

Onderzoek van Ericsson ConsumerLab toont aan dat binnen drie jaar evenveel video on demand wordt gekeken als lineaire tv

Ericsson presenteert de achtste editie van zijn jaarlijkse ConsumerLab TV en Media Rapport, waarin de enorme groei van TV- en videokijken en de veranderende manier waarop consumenten content bekijken, worden onderzocht.

Ericsson ConsumerLab voorziet dat on demand kijken onverminderd doorgroeit tot 2020, waarbij uiteindelijk bijna vijftig procent van het totaal on demand gekeken wordt. De helft van al het TV- en videokijken gebeurt dan op mobiele schermen (tablets, smartphones en laptops). Dat is een toename van 85 procent ten opzichte van 2010, waarbij de smartphone alleen al verantwoordelijk is voor bijna een kwart (groei van bijna 160 procent sinds 2010). Het gebruik van VR wordt in 2020 – met gebruik door 1 op de 3 consumenten – ook steeds meer mainstream.

De verwachting is dat een derde van de consumenten tegen 2020 gebruik maakt van VR en deze technologie een belangrijke rol zal innemen bij het kijken van TV en video’s

TV- en videokijken zijn beide in opkomst, maar hoe, wanneer en waar we kijken verandert
Nooit eerder keken we meer TV dan nu: maar liefst 30 uur per week. Bijna zestig procent van de kijkers kijkt het liefst on demand in plaats van lineair, een stijging van 50 procent sinds 2010. Zoals te verwachten kijken jongeren (16-19 jaar) het meeste content. Zij spenderen 33 uur per week aan het bekijken van content en doen dit vooral op hun mobiele telefoon. Sowieso kijken we veel mobiel; zo’n 70 procent van de consumenten kijkt video’s op hun smartphone.

Het vinden van content blijft een uitdaging

Het rapport laat ook zien dat we veel meer dan eerst zoeken naar content, consumenten zijn daar bijna een uur per dag mee bezig (13 procent meer dan vorig jaar). Het is zelfs zo dat 1 op de 8 consumenten denkt binnenkort te zullen verdwalen in het enorme aanbod. En 6 van de 10 respondenten geeft aan dat het vinden van relevante content bij het aanmelden voor een nieuwe dienst “zeer belangrijk” voor hen is.

Ervaringen zijn belangrijk en VR is te duur

De verwachting is dat een derde van de consumenten tegen 2020 gebruik maakt van VR en deze technologie een belangrijke rol zal innemen bij het kijken van TV en video’s. Daarvoor moet wel wat veranderen. Maar liefst 55 procent van de consumenten vindt VR-brillen nu nog te duur en een derde van de bevraagden zou graag een VR-bundel willen kunnen afsluiten bij hun TV-provider. Tot slot hechten de consumenten veel waarde aan een hoogwaardige, meeslepende kijkervaring.

Lees hier het volledige, Engelstalige persbericht. Het volledige Ericsson ConsumerLab TV & Media Report is beschikbaar via deze link.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

In zes stappen naar je droomcarrière

Slechts één op de vijf websites softwarebedrijven online beveiligd