in

‘Gratis verzending’ belangrijkste reden tot online aankoop Nederlanders

Inspelen op emoties is een aloude techniek die door marketeers wordt gebruikt om bezoekers van een winkel aan te sporen tot aankoop. Dezelfde techniek werkt ook voor online shoppen.

Wat consumenten aanspoort om ook daadwerkelijk tot aankoop over te gaan, verschilt nogal per land blijkt uit onderzoek van SEMrush. Dit komt omdat vooral taal en cultuur erg bepalend zijn voor wanneer we ons aangespoord voelen tot het doen van een aankoop.

SEMrush, een van ‘s werelds meest invloedrijke digitale marketingplatformen, heeft gekeken naar termen die e-commerce websites het vaakst gebruiken om klanten te verleiden tot het doen van een aankoop. Het onderzoek laat zien welke termen en zinnen het meest worden gebruikt – en dus kennelijk het meest effectief zijn.

Nederlanders houden van Gratis

De populairste zinnen en woordencombinaties in Nederlandse reclames zijn ‘gratis verzending’ , ‘bestel nu’ en ‘gratis bezorgd’. Voor elke zin hebben we de populariteit bepaald op een schaal van 0 tot 100. Als we kijken naar de top 10 meest populaire woordencombinaties, dan ziet deze er als volgt uit:

Gratis

  • Gratis verzending was verreweg de populairste zin in Nederlandse online reclames met een score van 100
  • Bestel nu is de tweede populairste zin uit de categorie bezorging met een score van 62,64.
  • Morgen gratis is met een score van 30,93 een populaire woorden combinatie, ook al zal de combinatie
  • Snelle levering had een score van 21,44
  • Verzending vanaf gaat over de beschikbaarheid van een product en hoe snel de leverancier kan leveren. Het kreeg een score van 16,64.
  • Laagste prijs was de populairste woordencombinatie die gaat over de prijsstelling van het product met een populariteitsscore van 22,53, gevolgd door beste prijs met een score van 21,58

Populairste CTAs

Een call to action (CTA) met een zeer klikbare knop is een van de krachtigste adverteertactieken om klanten meteen naar je website te lokken. In Nederland, maar ook in andere landen, zijn de populairste CTA’s die van urgentie spreken:

  • Bestel nu met een populariteitsscore van 62,64
  • Nu online met een score van 22,02

Buitenland

Maar hoe zit het met buitenlandse e-commerce websites? Welke termen en woordencombinaties werken het beste voor de conversie in landen als Frankrijk, Duitsland en Italië?
SEMrush zocht het uit en kwam met de volgende top 10 lijstjes:

  • Populairst in Frankrijk: Gratis Verzending. Het lijkt er tevens op dat de fransen wel van een koopje houden. De combinatie van ‘goedkoop’ en ‘beste prijs’ komen op tweede en derde plaats.
  • Populairst in Duitsland: Grote selectie. Duitsers houden van veel keuze.
  • Populair in het VK zijn: ‘gratis bezorging’ en ‘bezorging in UK’. Dat kan te maken hebben met de internationale aard van hun taal.
  • Populairst in Spanje: Beste Prijs. De buren van Frankrijk houden dus ook wel van een koopje.
  • Populairst in Italië — Officiële website. Als je mikt op de Italiaanse markt, dan is het flink lastig om de competitie aan te gaan met de officiële websites van merken. Italianen hechten bijzonder veel waarde aan authenticiteit.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Betere beeldschermen en toch minder belastend voor het milieu

Happy Plugs | The Accessories Collection