in

Groeipiek bij beslist.nl: aanmeldingen webshops verdrievoudigd

Webshops bereiden zich voor op ‘nieuwe’ Google Shopping – Nederlandse webshops zijn begonnen met het nemen van actie ter voorbereiding op het verdwijnen van de huidige vorm van Google Shopping.

 

Dit concludeert online winkelcentrum beslist.nl uit de toename van het aantal aanmeldingen en de reacties van webshops. De laatste maand verdrievoudigde het aantal aanmeldingen ten opzichte van vorig jaar. De Amerikaanse zoekmachinegigant Google heeft van de EU Commissie tot 28 september de tijd gekregen om aanpassingen door te voeren.

Volgens beslist.nl oprichter en CEO Kees Verpalen zijn de meeste webshops pas de laatste weken actie gaan ondernemen: ’We merkten na de uitspraak van de EU in juli dat webshops zich in eerste instantie afwachtend opstelden. De laatste maand lijken meer webshops te beseffen dat afhankelijk zijn van Google Shopping echt te gevaarlijk is. Wedden op één paard is te risicovol.’ De meeste nieuwe webshops die zich aanmelden verkopen producten in de segmenten Health & Beauty, Fashion en Speelgoed.

Klaar voor de feestdagen
Een veelgehoorde reden bij webshops die zich aanmelden is dat zij het risico willen minimaliseren om bezoekers en omzet te verliezen, vooral met het oog op de feestdagen. Beslist.nl kijkt in het aanmeldproces kritisch naar de kwaliteit van de webshop, zo is het nakomen van de leverbelofte een cruciaal punt. Kees Verpalen licht toe: ‘Webshops lopen bij ons geen risico omdat ze alleen commissie betalen per order. Daar staat tegenover dat we zeker willen weten dat we werken voor webshops die hun basisprocessen, zoals logistiek en service, goed op orde hebben.’

Voorbereiden op 28 september
Het online winkelcentrum houdt de ontwikkelingen rondom Google Shopping nauwkeurig in de gaten maar heeft vooralsnog geen verdere details over wat er precies gaat veranderen. Intern zijn er maatregelen genomen om snel te kunnen reageren op de effecten van de wijzigingen in Google Shopping. De afdelingen Sales en Content Management houden de komende weken rekening met nog meer aanvragen en aanmeldingen.

Procedure Google Shopping
Op 28 september verloopt de deadline en zal bekend worden welke veranderingen Google door gaat voeren. Vervolgens publiceert de Commissie na 60 dagen, op 28 november, haar eerste periodieke evaluatie van de aanpassingen die Google heeft gedaan in haar Shopping gedeelte. Wanneer men oordeelt dat Google zich niet aan de maatregelen heeft gehouden kan er een boete tot 5% van de wereldwijde dagomzet opgelegd worden voor iedere dag dat men zich niet aan de maatregelen heeft gehouden.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Paradigit viert 25-jarig bestaan

DigiTip & Winactie: Somfy One alarmsysteem