Hiermee staat Nederland bovenaan in Europa en de Verenigde Staten met zakelijk WhatsApp-gebruik. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van workforce management platform Quinyx onder 12.500 eerstelijnsmedewerkers in de horeca, detailhandel en logistiek. Hoewel WhatsApp bekendstaat als een laagdrempelig communicatiemiddel, kleven er risico’s aan het gebruik ervan voor werkdoeleinden. Met name op het gebied van privacy en welzijn van medewerkers.
Werknemers die WhatsApp op hun persoonlijke smartphone gebruiken, ervaren vaak vervaagde grenzen tussen werk en privé. “In sectoren zoals horeca, detailhandel en logistiek hebben eerstelijnsmedewerkers zelden een zakelijke telefoon. Dit betekent dat zij ook buiten werktijd meldingen krijgen van werkgerelateerde berichten. De verwachting om snel te reageren en het onvermogen om los te koppelen, verhoogt het risico op stress en een burn-out”, vertelt Ned Gammell, Vice President of Frontline Portal bij Quinyx.
Risico op datalekken en beveiligingslekken
Naast het welzijn van werknemers, zijn er ook risico’s voor gegevensbeveiliging. Hoewel WhatsApp end-to-end encryptie biedt, is het communicatieplatform niet ontworpen voor zakelijk gebruik. Hierdoor worden organisaties blootgesteld aan beveiligingslekken, datalekken en ongeautoriseerde toegang tot gevoelige informatie. Bedrijfsgegevens, klantgegevens en zelfs persoonlijke gegevens van werknemers kunnen gevaar lopen wanneer deze via dergelijke informele kanalen worden gedeeld.
WhatsApp als zakelijk communicatiemiddel vergroot privacyrisico’s
Hoewel WhatsApp for Business beschikbaar is, gebruiken medewerkers in sectoren zoals retail, horeca of logistiek vaak Whatsapp op hun privételefoon om bijvoorbeeld diensten te ruilen. Dit verhoogt het risico dat persoonlijke en bedrijfsgevoelige informatie op ongecontroleerde wijze wordt gedeeld. “Om onze klanten te helpen, hebben we een communicatietool ontwikkeld voor ons platform: Quinyx Messenger.” zegt Gammell. “Messenger is een veilig en AVG-conform alternatief dat is ontwikkeld om zakelijke communicatie te optimaliseren en de werk-privébalans van medewerkers te beschermen. Door te investeren in de juiste communicatietools kunnen werkgevers zowel de veiligheid van hun gegevens waarborgen als het welzijn van hun medewerkers verbeteren.”
Reacties
Loading…