in

Nederlands retaillandschap in 2021: twee keer zoveel omnichannel ondernemingen dan fysieke winkels

e-Commerce ook cruciaal voor hogere omzet – Drie op de vijf Nederlandse retailers zijn van plan om in 2022 meer te investeren in e-Commerce technologie om hun winkel te laten groeien. Op dit moment bestaat het Nederlandse retaillandschap voornamelijk uit omnichannel winkeliers.

Zo heeft maar liefst de helft van de Nederlandse winkeliers vandaag een omnichannel bedrijf, vergeleken met 34 procent die alleen een fysieke winkel heeft. 10 procent verkoopt alleen online. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed, het complete ondernemersplatform waarmee ondernemers hun bedrijf kunnen vereenvoudigen, opschalen en uitzonderlijke gastervaringen bieden. In totaal namen 7.200 retailers en consumenten uit Europa en Noord-Amerika deel aan het onderzoek, waarvan 1.200 uit Nederland.

Omnichannel is do or die

Hoewel een derde (34%) van de Nederlandse retailers met enkel een fysieke winkel hun omzet het afgelopen jaar heeft zien stijgen, loont het meer om online te verkopen. Zo gaf 48 procent van de e-Commerce retailers aan dat hun omzet in 2021 is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

De e-Commerce buzz heeft er echter voor gezorgd dat veel retailers zijn overgestapt naar omnichannel-retail, en met goede redenen: voor 28 procent van de Nederlandse retailers heeft de implementatie van digitale technologie de afgelopen twee jaar een positieve invloed gehad op hun bedrijf. Verder geeft één op drie respondenten aan dat het implementeren van e-Commerce heeft geleid tot een omzetstijging.

Online adverteren steeds populairder onder retailers

Uit het onderzoek blijkt ook dat vorig jaar veel winkeliers hebben geïnvesteerd in online adverteren als tactiek om hun omzet te verhogen. Een kwart van de Nederlandse retailers gaf aan zeer positief te zijn over het adverteren op sociale media en 22 procent heeft een zeer positieve ervaring met het adverteren op zoekmachines. De e-Commerce buzz heeft er ook toe geleid dat maar liefst één op de drie (35%) consumenten nieuwe producten ontdekt via zoekmachines.

Het afgelopen jaar is het consumentengedrag drastisch veranderd

“Het afgelopen jaar is het consumentengedrag drastisch veranderd”, voegt Emine Youssef, country manager Benelux bij Lightspeed toe. “Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar online mogelijkheden en als retailer is het slim om hierin mee te bewegen. Dit wordt ook bevestigd door ons onderzoek, waarin de helft van de online retailers aangeeft dat hun omzet is gestegen én 28 procent zegt dat e-Commerce hun bedrijf in 2021 een boost heeft gegeven. De ontwikkelingen in e-Commerce gaan razendsnel en retailers kunnen dit in hun voordeel laten werken door een webshop als verlengstuk van hun fysieke winkel te laten dienen. Ik verwacht dat technologie in de toekomst steeds vaker als onderscheidende factor zal worden ingezet om een gepersonaliseerde winkelbeleving te creëren.”

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

DigiTest: Arlo Essential Indoor Camera review

UltraGear line-up van LG