in

Nederlandse consument kijkt online tv-series voornamelijk op mobiel

Consumenten verkiezen streamen boven het downloaden van films en tv-series – Er is geen beter voorbeeld van de “digitale wereld” dan de voortdurende transformatie van de muziek-, film- en tv-industrieën.

Videostreaming is momenteel verantwoordelijk voor meer dan de helft van het wereldwijde internetverkeer. Nu digitale media een belangrijk onderdeel van de economie worden, publiceren PayPal en SuperData de resultaten van hun Digital Goods Economy Survey.

“De belangrijkste drijfveer voor de groeiende populariteit van digitaal entertainment is het gemak.”

“Voor bedrijven die online media verkopen via PayPal, en ook voor hun klanten, is digitaal de norm. Daarom wilden we dieper ingaan op wat de digitale vraag stimuleert,” aldus Jan-Willem Roest, general manager van PayPal Benelux en Ierland. “De belangrijkste drijfveer voor de groeiende populariteit van digitaal entertainment is het gemak: volgens het onderzoek koopt 35 procent van de Nederlandse consumenten films of tv-series online in plaats van in de winkel, zodat ze het huis niet hoeven te verlaten of meteen kunnen beginnen met kijken.”

TV-programma’s zijn populair, eBooks minder

Volgens het onderzoek zijn Nederlanders geen uitzondering op de Europese markt. 72 procent van de Europeanen geeft voorkeur aan streamingsdiensten boven het kopen en downloaden van de film of tv-series, voor Nederland is dat 65 procent. Daarnaast koopt bijna de helft van de Nederlandse consumenten muziekabonnementen, zoals Spotify, en vier op de tien koopt online filmabonnementen (46 procent). eBooks zijn in Nederland nog iets minder populair; Nederlandse consumenten kopen het minst online eBooks (16 procent versus 28 procent wereldwijd, in de ondervraagde landen).

Mobiel entertainment

Nederlanders gebruiken vooral hun smartphones (54 procent) om tv-series online te bekijken en kijken meestal één tot drie keer per week – één tot twee uur per keer. De reden om films en tv-series te streamen in plaats van ze te kopen of te downloaden is dat er op die manier keus is uit een groot aanbod en dat mensen zo hele seizoenen tegelijk kunnen kijken. Daarnaast kijken Nederlanders meer documentaires (40 procent) dan de Europese consument (35 procent) volgens het onderzoek

Muziek

De helft van de Nederlandse consumenten luistert dagelijks naar muziek. Daarvan zijn de meesten 18 tot 35 jaar oud. Per keer luisteren Nederlandse consumenten gemiddeld 30 minuten tot een uur (28 procent) en 18 procent luistert zelfs per keer vier uur of meer (vs. 12 procent wereldwijd).

Nederlanders kopen muziek vooral met hun smartphones (83 procent). Deze groep bestaat voornamelijk uit vrouwen (87 procent) tussen de 18 en 35 jaar oud zijn (89 procent). Zelfs wanneer er een alternatief apparaat beschikbaar is, geeft de meerderheid de voorkeur aan het kopen via mobiel (58 procent). Dit benadrukt de opkomende en belangrijke rol van smartphones bij de aankoop en consumptie van digitale goederen.

Mannen geven meer uit

De meeste Nederlandse consumenten geven in drie maanden tijd zo’n 10 tot 29 euro uit aan muziekstreamingdiensten, maar ook aan films en tv-seriesstreamingdiensten. Nederlandse mannen geven echter meer uit aan streamingsdiensten, namelijk 30 tot 49 euro.

Mobiele apparaten veranderen de manier waarop mensen wereldwijd entertainment zoeken en kopen. “We hebben gemerkt dat de betaalmethode hierbij van belang is, voornamelijk bij mobiele aankopen,” vult Jan-Willem Roest aan. “Bij betaling van digitale content kiezen bijna zeven op de tien Nederlandse consumenten een betaalmethode op basis van “gebruiksgemak”. PayPal kan dit bieden.”

reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Comments

comments

Digitest & winactie: Tile Mate & Tile Pro

SDC 2018: Samsung onthult opvouwbaar smartphonescherm en doorbraken in IoT