in

Nu ook in Nederland: Green Monday

Stormloop op de mooiste aanbiedingen en hoogste kortingen bij webshops – In de Verenigde Staten is Green Monday al tien jaar een begrip. Elk jaar, op de tweede maandag van december, trekken Amerikaanse online retailers alles uit de kast om de consument te verwennen met mooie aanbiedingen en hoge kortingen.

Datzelfde gaat nu gebeuren in Nederland. Op maandag 11 december profiteren retailers en consumenten samen van de allereerste Nederlandse Green Monday.

Green Monday werd in 2007 in het leven geroepen door online gigant eBay, dat met de kortingen tegemoet wilde komen aan consumenten die Black Friday en Cyber Monday hadden gemist. Met succes: al meer dan zes jaar is Green Monday in Amerika een van de belangrijkste dagen voor het doen van online aankopen. De datum valt ongeveer twee weken voor Kerst, zodat consumenten er zeker van zijn dat de gekochte cadeaus op tijd binnen zijn voor de feestdagen.

“Het is een win-winsituatie: de consument krijgt aantrekkelijke kortingen en de retailer geeft een enorme impuls aan zijn omzet.”

Impuls

De naam van de dag is afkomstig van de kleur van dollarbiljetten en verwijst naar de grote omzetten die op Green Monday worden geboekt. Zo werd in 2016 op die dag een recordomzet gehaald van ruim 1,6 miljard dollar, meer dan drie keer zoveel als tien jaar geleden.

“Het is dan ook logisch dat Nederlandse online winkels en retailers hier graag bij aanhaken”, vertelt Frans van Riemsdijk van Springstof Marketing uit Almere, dat in samenwerking met diverse retailers en advertentienetwerken de eerste Green Monday van Nederland organiseert. “Het is een win-winsituatie: de consument krijgt aantrekkelijke kortingen en de retailer geeft een enorme impuls aan zijn omzet.”

Bewustwording

De populariteit van Green Monday – in de praktijk maken retailers er vaak een heel weekend van – blijkt ook uit het feit dat de term steeds vaker als zoekterm op Google wordt ingevoerd. Volgens Google Trends is de zoekfrequentie de afgelopen zes jaar verdrievoudigd. “Wij Nederlanders zijn dus niet de enige koopjesjagers”, grapt Van Riemsdijk. “Vorig jaar is de term voor het eerst meetbaar in Nederland gegoogled. Dat laat zien dat er ook hier ‘awareness’ rond Green Monday ontstaat. Retailers kunnen daar op inspelen en de bewustwording verder vergroten met leuke acties.”

Voor de Nederlandse editie is een website in het leven geroepen: greenmondaynederland.nl. Daarop worden één dag van tevoren de kortingen van alle deelnemende bedrijven bekendgemaakt en zijn die met elkaar te vergelijken. Van Riemsdijk: “Voor retailers is dit een mooie kans om het jaar met een mooie omzet af te ronden.”

Ook meedoen aan Green Monday? Ga naar greenmondaynederland.nl.

Reacties

Reageren
  1. Amerika loopt achter. Hier in Nederland is het iedere dag een dag waarop de consument wordt verwend. Dit bleek al met de Black Friday want een week vooraf aan deze dag en na bijna een week zijn er nog steeds ‘aanbiedingen’ onder de noemer Black Friday. Kortom al dat commerciële geleuter met kleurdagen is niet echt iets om je van aan te trekken, het is hier gewoon het hele jaar feest!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Twee derde IT-professionals ziet regelgeving als grootste barrière voor werken in de cloud

Werknemer voelt zich niet verantwoordelijk voor vertrouwelijke informatie