in

Webshop orders schieten door het dak met de feestdagen

SendCloud voorspelt verdriedubbeling van aantal pakketten op de maandag voor Kerst – De e-commerce piek staat weer voor de deur met feestdagen als Sinterklaas en Kerst.

Verzendtool SendCloud, voorspelt op basis van data dat maandag 18 december 2017 de drukste dag wordt voor het verzenden van pakketten. Naar verwachting zal het aantal te verwerken pakketten op die dag maar liefst verdriedubbelen ten opzichte van een gemiddelde dag buiten de feestdagen om.

“Een goede voorbereiding van de webshops is daarom essentieel om de enorme drukte op te vangen”

Explosieve groei P

Internationale feestdagen maken hun intrede in Nederland. Zo omarmde Bol.com dit jaar voor het eerst Singles Day. Dagen als Black Friday (24 november 2017) en Cyber Monday (27 november 2017) worden steeds belangrijker, voor zowel grote als kleine webshops. Kijkend naar voorgaande jaren ziet SendCloud vanaf de eerste week van november een wekelijkse groei in pakketverzendingen van 15 procent. Deze groei houdt aan tot na de feestdagen.

Tekort aan pakketbezorgers

Met de explosieve groei aan pakketverzendingen rond de feestdagen is het essentieel dat er voldoende capaciteit is om die pakketten te bezorgen. Dit blijkt echter niet het geval. Zowel PostNL als DHL kampen met tekorten aan pakketbezorgers. Afhaalpuntlevering kan hierbij een oplossing zijn voor zowel webwinkelier als consument. “Doordat vervoerders met afhaalpuntlevering meerdere pakketten tegelijk kunnen afleveren, is de aflevergarantie vele malen hoger”, stelt Rob van den Heuvel, CEO van SendCloud. “Wij raden alle consumenten dan ook aan, om zoveel mogelijk voor een afhaalpuntlevering te kiezen bij het afrekenen in webshops. Ook de webwinkelier dient de consument zoveel mogelijk aan te sporen deze verzendoptie te kiezen.”

Verdere voorbereidingen op de feestdagen

“Een goede voorbereiding van de webshops is daarom essentieel om de enorme drukte op te vangen”, vervolgt van den Heuvel. “Grote spelers als Bol.com schakelen tijdelijk meer werknemers in om de piek op te vangen. Voor de gemiddelde webshop is deze oplossing echter te kostbaar. Zij dienen het verzendproces zoveel mogelijk te automatiseren en de juiste verzendopties aan te bieden. Op die manier kunnen zij borgen dat last-minute bestellingen op tijd aankomen. Het laatste dat we willen, is dat ouders hun kinderen straks moeten vertellen dat Sinterklaas helaas geen cadeaus kon leveren wegens een capaciteitsprobleem!”

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

70% van de jongeren shopt mobiel

Word niet de dupe van ‘nep-barcodes’