De operationele winst (EBITDA) komt uit op 7,5 miljoen euro. Na aftrek van belastingen noteert Amac een winst van 4 miljoen euro in de boeken.
Met name de iPad en Mac zijn afgelopen boekjaar een verkoopsucces geweest voor Amac. De omzet van beide productgroepen steeg met ruim 18 procent. De iPhone en Apple Watch waren iets minder populair dan het vorige boekjaar. Dankzij de groeiende vraag naar iPads en Macs groeide de totale retailomzet licht. In de fysieke winkels gaven Amac-klanten iets minder uit dan vorig jaar, maar dat werd gecompenseerd door hogere bestedingen in de webwinkel.
Omzet Amac Pro bijna verdubbeld
De omzet die bedrijfsonderdeel Amac Pro uit de zakelijke markt en het onderwijs haalt, steeg het afgelopen boekjaar met ruim veertig procent. Managing director Roelof de Rijk ziet vanuit het bedrijfsleven een groeiende vraag naar Apple-producten. “We hebben hierop ingespeeld door Mona Boot aan te stellen als directeur van Amac Pro en in juni werd onze nieuwe zakelijke webshop gelanceerd.”
Volgens De Rijk wordt het gebruik van Apple-producten steeds meer gemeengoed op de werkvloer. “Dat komt onder meer doordat een jongere generatie werknemers de arbeidsmarkt betreedt, de populariteit van iPhone in samenwerking met Apple-devices en eigen processoren van Apple, waardoor vooral de Mac een stuk sneller is geworden. Daarnaast stijgt vanuit het bedrijfsleven en het onderwijs ook de vraag naar ondersteuning op IT-gebied, trainingen en reparaties.”
Accessoires en gadgets winnen aan populariteit
Om het aanbod te verbreden introduceerde Amac ook steeds meer nieuwe accessoires en gadgets. Dat wierp zijn vruchten af, want de omzet uit deze categorie is in het boekjaar 2024-2025 gestegen. Draadloze opladers van het merk Zens en de Homekit deurbel van Aqara werden het bestverkocht. “Gadgets als een slimme deurbel, slim slot of automatische gordijnenopener worden steeds populairder”, zegt De Rijk. “Van de early adopters vinden deze apparaten nu hun weg naar de massa.”
Amac verbouwde afgelopen jaar de winkels in Amstelveen en Leiden. De filialen werden groter en kregen het label Apple Premium Partner. De Rijk: “Zowel onze klanten als eigen medewerkers zijn erg enthousiast over dit nieuwe Apple-winkelconcept. Dat zien we ook aan een toename in de verkopen in beide winkels.” In de komende jaren worden nog meer vestigingen van Amac omgebouwd. Daarnaast opent Amac in 2026 een nieuwe Apple Premium Partner-winkel. Het is voor het eerst sinds 2020 dat Amac een compleet nieuwe vestiging opent.
Reacties
Loading…