in

Ruim de helft van nieuwe podcasts wordt ontdekt door tips van bekenden

Een overvloed aan podcasts, de gouden tip is mensenwerk – Podcasts bestaan al bijna twee decennia. Voor 2022 is de verwachting dat er wereldwijd ongeveer 424 miljoen mensen podcasts luisteren.

Ruim 60 procent van de Nederlanders luistert naar podcasts, blijkt uit onderzoek van BNR Nieuwsradio, de grootste onafhankelijke podcastproducent van Nederland. Veruit de meeste podcasts worden beluisterd ter ontspanning of ter verdieping in een bepaald onderwerp. Onderwerpen over psychologie zijn het populairst en het liefst wordt de luisteraar door bekenden getipt over nieuwe podcasts.

Ieder kwartaal onderzoekt BNR Nieuwsradio met ‘De Nationale Podcast Monitor’ hoe de Nederlandse podcastmarkt ervoor staat. De meest recente resultaten zijn van het vierde kwartaal 2021. Aan het onderzoek deden ruim 1000 mensen mee, waarvan 692 werkenden en 114 studenten.

Algoritmes met een menselijk tintje

Onderzoek toont aan dat nieuwe podcasts via-via worden ontdekt; 53 procent van de tips komt van kennissen en 47 procent wordt getipt via social media. Daarnaast spelen mediamerken een belangrijke rol in het selectieproces.
Er zijn miljoenen podcasts om uit te kiezen en voor veel luisteraars ligt daarin een forse uitdaging. In maart dit jaar werd podcastgids Listn gelanceerd, het nieuwste lid van FD Mediagroep. Waar de platforms Spotify en YouTube een algoritme inzetten om aanbevelingen te doen, zit de meerwaarde van Listn in de menselijke ’touch’.

Listn stelt de meest actuele tiplijst samen, op basis van menselijke selectie. De redactie van Listn doet het voorwerk: luisteren, filteren en selecteren. Zo blijft er elke week een lijst over met zakelijke podcasts die er écht toe doen. Alle aanbevelingen kunnen eenvoudig worden gefilterd op thema, duur (aantal minuten) of taal. Daarnaast is er een nieuwsbrief met een selectie podcasttips op basis van de aangegeven voorkeur.

In het spoor van digitale transformatie, blijft een menselijke touch wenselijk

“In het spoor van digitale transformatie, blijft een menselijke touch wenselijk“, zegt Sandor Janssen, directeur van Listn. “Handmatige selectie biedt de podcastluisteraar ongekende mogelijkheden om een gevarieerd aanbod te horen. De zoektijd wordt verkort, er kan makkelijker worden gekozen en het aanbod blijft breed verdeeld.”

Voorkeur en volggedrag podcasts

Uit het onderzoek blijkt dat een breed aanbod essentieel is. Lange tijd stonden podcasts met nieuws en achtergronden bovenaan de voorkeurslijst. Inmiddels zijn lifestyle en psychologie de favoriete onderwerpen, met een sterke voorkeur voor de laatste. Nederlandstalige podcasts genieten de voorkeur en ze worden onderweg of tijdens een wandeling het meest beluisterd. De favoriete podcastvorm is een gesprek tussen twee mensen.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Kom jij naar IFA 2022? Nu 33% korting met de Digitailing vouchercode

De gameplay naar een next level getild dankzij Philips Hue