in

Thuisbezorging blijft favoriet, maar verzendkosten maken het verschil

3 op de 4 Nederlanders verwacht lagere of geen verzendkosten bij levering buitenhuis – Hoewel thuisbezorging nog altijd de eerste keuze is voor de meeste Nederlanders, wint out-of-home bezorging (OOH) gestaag terrein.

Naast gemak en duurzaamheid blijken vooral kostenbesparingen consumenten te overtuigen te kiezen voor bezorging via een pakketkluis of afhaalpunt.

Thuisbezorging favoriet, maar OOH wint terrein

Uit onderzoek van Sendcloud blijkt dat 4 op de 5 consumenten (80,7%) de voorkeur geeft aan thuisbezorging. Dat verandert echter drastisch zodra verzendkosten in het spel komen. Wanneer thuisbezorging een vergoeding vereist en levering naar een afhaalpunt gratis is, kiest 3 op de 4 Nederlanders (73,7%) voor het laatste, tegenover een vierde (26,3%) die bereid is te betalen voor thuisbezorging.

“Hoewel duurzaamheid en flexibiliteit bijdragen aan de populariteit van out-of-home bezorging, is het uiteindelijk het kostenvoordeel dat consumenten over de streep trekt,” zegt Sabi Tolou, co-founder bij Sendcloud. “Out-of-home bezorging is efficiënter voor vervoerders, doordat ze meerdere pakketten in één keer kunnen afleveren. Consumenten verwachten dat die besparingen ook aan hen worden doorberekend, en dat bepaalt hun keuze tijdens het afrekenen.”

Kostenbesparing als drijvende kracht

De prijsgevoeligheid van shoppers blijkt ook uit hun bereidheid om te betalen voor bezorging. De helft (49,4%) van de consumenten noemt lagere verzendkosten als drijfveer om voor out-of-home bezorging te kiezen. Maar liefst 75,6% is zelfs van mening dat verzendkosten lager, of zelfs gratis, moeten zijn wanneer men kiest voor een pakketkluis of afhaalpunt. Voor een bestelling van €50,- zijn Nederlanders gemiddeld bereid €3,49 te betalen voor thuisbezorging, terwijl ze slechts €2,83 overhebben voor OOH-levering.

“Levering naar een pakketkluis of afhaalpunt is doorgaans voordeliger dan thuisbezorging,” voegt Tolou toe. “Door OOH-opties aan te bieden, kunnen webwinkels hun verzendkosten verlagen, de winstmarges verbeteren en inspelen op de groeiende vraag van consumenten naar flexibele bezorging. Een win-win situatie: retailers die out-of-home bezorging aanbieden in de checkout, maken niet alleen hun klanten tevreden, maar behalen ook een concurrentievoordeel in de toekomst van e-commerce.”

Webwinkels spelen zelf een cruciale rol in het versnellen van de adoptie van out-of-home bezorging. Volgens het onderzoek zou de helft (48,8%) van de shoppers vaker kiezen voor levering buitenhuis als dit werd aangeboden tijdens het afrekenen. Dat onderstreept de noodzaak voor retailers om OOH-levering standaard op te nemen in de checkout.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Bijna helft Nederlandse consumenten heeft dit jaar problemen gehad met online bestellingen

Revolution 5 Pro Nieuwe camo kleuren nu verkrijgbaar