in

Vodafone Business opent Shared Shop en brengt virtueel en fysiek shoppen met AR-technologie

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat online winkels afgelopen september minder omzetten dan vorig jaar (CBS, 2023[1]). Een beeld dat online ondernemers niet graag zien, wanneer dagelijks door middel van efficiënt werken en optimalisatie omzet voor hun bedrijf proberen te realiseren.

Daarbij zijn de benodigde IT-werkzaamheden om de boel draaiende te houden vaak een ’moetje’, in plaats van een middel om mee te experimenteren, wat de gewenste groei voor hun shop kan opleveren.

Vodafone Business helpt de online ondernemer een groter publiek te bereiken door ze een fysieke winkelervaring aan te bieden. In samenwerking met de online winkels laat Vodafone Business zien welke mogelijkheden AR-technologie nu biedt. Het eindresultaat: de Shared Shop die de consument een blended winkelervaring biedt.

Shared Shop

Van 29 november tot 3 december biedt Vodafone Business op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam de consument een unieke shopervaring. Hierbij wordt er samengewerkt met  duurzaam modemerk Studio Subtl, koffiebrand Moyee Coffee en vitaminen- en supplementenonderneming Yummygums. Via de AR-technologie, door het scannen van vloerstickers in het winkelpand, krijgen consumenten toegang tot een virtuele laag die de producten en achtergrondverhalen van de verschillende shops laat zien.

Op de aanwezige iPads kan men rondkijken in het assortiment van deze online winkels, de verhalen achter de verschillende producten leren kennen en overgaan tot aankoop. Zo belicht Studio Subtl in de Shared Shop dat het modemerk alleen de duurzaamst geproduceerde stoffen koopt en gebruikt. Daarnaast produceert het merk uitsluitend in Europa om de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden. Middels de virtuele shopervaring laat Moyee consumenten de kwalitatief goede, verantwoorde koffie en het verhaal erachter beleven. Yummygums laat bezoekers zien hoe makkelijk het is om een gezonde routine aan te leren en wat de positieve effecten hiervan zijn.

John van Vianen, Executive Director Zakelijke Markt bij Vodafone: “In ons trendrapport over de retailsector zien we een beweging richting bewust consumeren en produceren. We zien daarbij dat de betrokken consument hier steeds meer invloed op heeft. Deze consumenten zijn tijdens het winkelen op zoek naar verschillende ervaringen en verwachten daarbij zoveel mogelijk informatie.

Samen met online ondernemers Studio Subtl, Moyee Coffee en Yummygums kunnen wij de winkelende consument een blended winkelervaring bieden, die zowel het merk als de producten leren kennen. Onze ambitie is duidelijk: al onze zakelijke klanten ondersteunen bij het ontdekken en volledig benutten van de concrete voordelen die digitalisering te bieden heeft, met daarbij een grote rol voor veiligheid en betrouwbaarheid. De Shared Shop laat zien welke kansen er zijn voor ondernemers en hoe wij helpen die te benutten.”

Jorn van het Hof, eigenaar van Studio Subtl: ‘Wij geloven heel erg in de combinatie van online en fysiek. Het ervaren van producten blijft toch een belangrijk element. Daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat als je een merk goed wil positioneren, de fysieke retail een belangrijk onderdeel daarin is. En de uiteindelijke droom is om internationaal een aantal unieke stores met een ultieme brand experience te openen.’

Frank van Driel, Co-owner en CMO Yummygums: ‘De Shared Shop is een interessante variant op klassieke retail, waarbij gebruik wordt gemaakt van de nieuwste trends – in dit geval in technologie – wat heel goed aansluit op Yummygums. Wij proberen met ons merk een stukje verbazing en vernieuwing te brengen, en dat zien consumenten hier goed terug.’

Guido van Staveren van Dijk, oprichter Moyee Coffee: ‘Dit biedt een fantastische mogelijkheid om onze FairChain visie met zoveel mogelijk mensen te delen en met Moyee Coffee te laten zien hoe dat werkt. Hopelijk inspireert het anderen om ieder product te gaan veranderen in een catalyst of positive change en gezamenlijk te werken aan een economie waarin iedereen wint.’

[1] CBS Detailhandel zet ruim 3 procent meer om in september

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

DHL beleeft drukste bezorgdag ooit in Nederland

Ring lanceert snelle antwoorden in Nederlands (mét audio)