Het seizoen hiervoor werd afgelopen vrijdag afgetrapt met Black Friday; de uit de VS overgewaaide en in Nederland steeds populairder wordende uitverkoopdag die in 2017 een online omzet van 5 miljard dollar genereerde.
Nick Botter, Industry CTO Retail EMEA bij Salesforce, deelt 5 voorspellingen over het winkelen voor en tijdens de feestdagen.
1. Inkopen zullen rondom deze feestdagen meer op mobiel plaatsvinden dan op enig ander apparaat
Dit jaar verwachten we dat mobiele apparaten het meest worden gebruikt om te zoeken naar aanbiedingen en bestellingen te plaatsen. Tijdens het winkelen voor de feestdagen in 2017 verwerkten mobiele apparaten voor het eerst meer bestellingen dan computers op bepaalde piekdagen. Dit markeerde een enorme mijlpaal op het pad naar ‘alleen mobiel’ winkelgedrag. Dit seizoen zien we een kantelmoment voor mobiele transacties. En deze aantallen zullen alleen maar blijven groeien.
2. AI-gebaseerde productaanbevelingen zullen de omzet verhogen
We weten al dat personalisatie de shopper-journey kan versnellen. Shoppers hunkeren nu meer dan ooit naar gepersonaliseerde en relevante winkelervaringen. Toch zeggen de meeste kopers dat ze het gevoel hebben dat winkeliers hen niet echt kennen. Daarom gebruiken steeds meer retailers AI om de winkelervaring te personaliseren – diegenen die dit doen plukken de vruchten van die inspanningen. We zullen zien dat er nog meer AI-usecases opduiken tijdens de shopper-journey, met name met chatbots om klanten te helpen met vragen over bestelstatus of om een meer gepersonaliseerde, begeleide winkelervaring in het algemeen te bieden.
3. Tijdens de Cyberweek is er enorm veel winkelplezier tijdens het winkelen
Holiday shopping wordt geconsolideerd in deze periode van een week; retailers moeten zich nu voorbereiden om de winkelervaring te optimaliseren en personaliseren omdat veel klanten anders later in de periode tot kerst misschien niet meer terugkomen. Dit betekent technisch klaar zijn voor de enorme piek in het winkelverkeer. Winkeliers hebben geen andere keus dan hun beste hand vroeg te spelen, wat inhoudt dat de meest overtuigende en relevante inhoud, producten en verhalen klaar zijn voor het winkelend publiek zodra ze de actieve winkelmodus betreden.
4. Instagram zal naar voren komen als een belangrijke traffic-driver naar winkelsites
Nu steeds meer kopers hun telefoon gebruiken om dit seizoen te winkelen, verwachten we dat feeds op social media nog meer traffic genereren. Niet alle sociale platformen zijn hetzelfde voor mobiele transacties en we verwachten dat Instagram de echte winnaar zal worden als het gaat om het stimuleren van shoppers naar winkelsites. Winkeliers moeten bereid zijn shoppers te ontmoeten en hen te betrekken bij de juiste sociale kanalen om hun aandacht te trekken en hun aandacht vast te houden tijdens de hele feestmaand.
5. Voice vindt zijn stem in 2018
Als het gaat om spraakgestuurde apps en apparaten, bevinden kopers zich nog in de experimentfase. Nu de markt voor slimme luidsprekers in hoog tempo groeit, is de vraag naar gesproken zoekopdrachten zich ook aan het ontwikkeling. Dit seizoen verwachten we een aantal coole voice-cases te zien die specifiek voor de feestdagen op de markt worden vrijgegeven. Hoewel over het algemeen voice in de algehele shopper-journey zit, is het toch een beetje een vraagteken waar het zich precies bevindt – niet anders dan waar mobiel nog maar vijf jaar geleden stond. De verbinding tussen spraak en mobiel is echter sterk, waarbij “Wilt u dat ik het naar uw telefoon verzendt?“, waarschijnlijk een veel voorkomend refrein wordt.
Reacties
Loading…