in

Hoogopgeleide jongvolwassen door corona nog minder te vinden in fysieke winkels

Onderzoek GeoMarktprofiel onder ruim 20.000 respondenten brengt winkelgedrag retailmarkt in kaart – GeoMarktprofiel, expert in landelijke segmentatiedata en analyses, heeft de gevolgen van de coronamaatregelen op het off- en online winkelgedrag van consumenten in kaart gebracht.

Uit marktonderzoek blijkt dat het GeoType Ambitieuze Trendvolgers dat enkel in fysieke winkels komt zeer sterk is gedaald, en dat ouderen meer online boodschappen doen. In alle onderzochte productcategorieën is een daling van fysiek winkelgedrag zichtbaar. Met name kleding en dagelijkse boodschappen worden meer dan ooit online besteld.

GeoMarktprofiel heeft zowel in februari/maart als in juni marktonderzoek gedaan onder ruim 20.000 respondenten. Via dit onderzoek wordt de impact in het veranderde off- en online winkelgedrag gemeten. De resultaten zijn door middel van weging representatief gemaakt voor Nederland. Vervolgens zijn de resultaten gekoppeld aan de GeoTypen; een indeling van heel Nederland in 14 unieke lifestyle segmenten. Per doelgroep is het veranderde winkelgedrag in kaart gebracht.

Vooral Ambitieuze Trendvolgers shoppen meer online

In alle productcategorieën zijn het vooral de Ambitieuze Trendvolgers die minder fysiek zijn gaan winkelen. De groep die voor al zijn aankopen naar de fysieke winkel gaat is vooral voor Boeken, Films & Muziek (-55%), Elektronica (-46%) en Kleding (-36%) een stuk kleiner geworden.

Opmerkelijk genoeg is in de productcategorie Boeken, Films & Muziek bij enkele GeoTypen juist een omgekeerde trend zichtbaar. Aankopen binnen deze categorie werden ook in maart al door vrijwel iedereen deels online gedaan, maar de Betrokken Senioren en Actieve Vijftigplussers bezoeken in juli voor deze aankopen juist wat vaker de fysieke winkel. Er werd een groei van respectievelijk 18 en 16 procent waargenomen.

Doorbraak online boodschappen doen

Vooral boodschappen worden een stuk minder fysiek gedaan. In maart gaf 76 procent van de Nederlanders aan voor zijn of haar boodschappen altijd de fysieke supermarkt te bezoeken, in juli is dat nog maar 71 procent. Sinds de corona-uitbraak in Nederland is de voorkeur voor de combinatie van het supermarktbezoek met online boodschappen bestellen gegroeid van 24 procent in maart naar 29 procent in juni.

Het zijn de Betrokken Senioren en Actieve Vijftigplussers die de grootste toename in voorkeur voor combinatie van een fysiek bezoek met het online bestellen van boodschappen laten zien. Bij de Betrokken Senioren is een groei van maar liefst 47 procent waargenomen en bij de Actieve Vijftigplussers een groei van 36 procent op het geheel of gedeeltelijk online bestellen van de boodschappen.

Wie behoort tot welke GeoType? Bekijk de omschrijving van de 14 GeoTypen hier:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

DigiTest: Silvergear Gimbal review

De nieuwe Helix pc’s van OnLogic brengen GPU naar de edge