DigiTest: Silvergear Gimbal review

Telefoons van tegenwoordig hebben natuurlijk camera’s met steeds meer mogelijkheden. Het lijkt zelfs wel of de aanwezige camera de doorslaggevende factor is voor de consument wanneer er een nieuwe smartphone gekozen wordt uitgekozen.

Social media spelen hier dan weer een grote rol in omdat geprobeerd wordt het mooist geschoten plaatje of filmpje te delen met zijn of haar volgers. Gimbal leveranciers spelen hier op in door de mogelijkheid te bieden nóg mooiere foto’s en video’s te maken. Karsten International brengt met het merk Silvergear gadgets op de markt waar de mobile stabilisator er een van is.

Looks en gebruik

De Silvergear Gimbal heeft een strak matzwart plastic uiterlijk, ligt goed in de hand en voelt stevig aan. Een fijn gevoel omdat je de Gimbal straks je mobiel gaat toevertrouwen. In mijn geval is dat, tegen de adviezen in, een iPhone 11 Pro Max. Op de Silvergear website staat namelijk vermeld dat deze Gimbal te gebruiken is met telefoons van zes inch of kleiner en dan is mijn iPhone dus een half inch te groot.

Op goed geluk download ik dus de Gimbal Pro app en plaats ik mijn telefoon in de houder, welke goed past en stevig blijft zitten. Handmatig breng ik de telefoon horizontaal in balans zoals aangeven. De Gimbal voelt dan nog heel instabiel aan maar na opstarten en koppelen van de App via Bluetooth doen de stabilisatie elektra-motortjes in de drie roterende assen hun werk. Het voelt haast magisch zo gecentreerd als de telefoon blijft terwijl ik toch echt naar boven, beneden, links en rechts beweeg.

Met je duim kan je eenvoudig bij de aan- en uit-knop, mode-knop en joystick

Met je duim kan je eenvoudig bij de aan- en uit-knop, mode-knop en joystick. Wanneer je drie seconden de powerknop inhoudt schakelt de Gimbal zichzelf in of uit en de ‘mode’ knop switcht tussen drie verschillende standen:

• Follow all: de camera volgt al je bewegingen, ook als je naar beneden of boven kijkt.
  • Lock all: de camera blijft op een punt focussen waar je ook heen beweegt, wel kan je natuurlijk met je joystick sturen.
  • Follow Horizontal: deze functie gebruikte ik het meest en houdt de camera horizontaal stabiel maar je bent wel vrij om te draaien en kantelen.

Bij bovenstaande modes maakt het niet uit of je foto’s of video’s maakt, het principe blijft hetzelfde maar ik vind ze het beste tot z’n recht komen in videostand. Je maakt heel eenvoudig smooth bewegende beelden die je ook in films en commercials ziet en voelt je al snel een echte cameraman. Opnemen doe je namelijk met de knop waar je wijsvinger zicht bevind, precies op de goede plek. De zoom functie vind ik wat minder lekker bereikbaar omdat deze aan de zijkant onder je wijsvinger zit als je de Gimbal vast hebt, maar na een beetje oefenen lukt dat ook wel.

Verder zijn er heel veel opties welke je via het scherm van je smartphone kan bedienen… de gezichtsherkenning optie bijvoorbeeld, als je deze activeert volgt de camera automatisch het gezicht van degene die je filmt. Zorg wel dat je dan een-op-een bezig bent want anders raakt de Gimbal in de war en springt van gezicht naar gezicht. In selfie stand werkt dit ook goed trouwens! Een soortgelijke functie is de object volg optie, je selecteert dan een object op je scherm wat vervolgens het midden blijft van je opname, ook deze werkt goed als je niet te snel beweegt.

Als je deze activeert volgt de camera het gezicht van degene die je filmt

De beelden worden opgeslagen in de ‘Gallery’ binnen de Gimbal Pro App en zijn daar ook te bewerken met filters en dergelijke. Maar ook bijsnijden en zelfs een muziekje onder de beelden zetten is een mogelijkheid. Doe je dat liever in een andere app kan je de beelden in een keer opslaan op de camerarol van je smartphone.

Extra features

De beelden kunnen UHD worden gemaakt (video maximaal 1080p 60fps) en zelfs HDR is te activeren via het camera menu. Filters, flits, witbalans en eventueel een grid op het scherm zijn naar eigen voorkeur in te stellen. Voor onze Social Media lovers is er ook nog een ‘beauty mode’ waardoor er een filter over het beeld gaat en oneffenheden (ook rimpeltjes) als sneeuw voor de zon verschijnen. Scheelt weer een bezoekje aan de plastische chirurg voor een Botox behandeling.

Dacht je dat we er al waren? Nope, selecteer bijvoorbeeld slowmotion of timelaps (handig te gebruiken met het meegeleverde opschoefbare statiefje). Geheel naar eigen inzicht in te stellen met shutter interval en opnametijd… ga ik op vakantie maar eens proberen tijdens een zonsondergang aan het strand denk ik. Basisinstellingen zijn trouwens ook nog aan te passen via een instellingen scherm. Zo vind ik het fijn als de joystick naar boven gaat als ik deze naar beneden beweeg.

Het aantal opties en mogelijkheden is echt niet normaal, het duurt dan ook wel even voor je de Gimbal hebt zoals je ‘m wilt hebben maar dan kan je er ook echt veel mee. Wanneer je aan het sporten bent of al rennend iemand filmt kan je de sportmodus activeren. Ik moet dan ook zeggen dat ik blij verrast ben, zeker nu ik al wat langer heb kunnen spelen met alle opties. Voor € 75 haal je echt een gadget in huis dat foto’s en video’s naar een next level tilt.
Ten slotte wil ik nog een laatste feature belichten, de Gimbal is naast stabilisator ook een Powerbank. Dus mocht je onverhoopt met een lege telefoon in het bos staan geef deze wat extra ‘juice’ voor je smartphone via de USB-poort.

P.s. De Silvergear Gimbal is ook in portrait stand te gebruiken, dit heb ik niet kunnen testen door mijn te grote en zware iPhone. De motortjes kunnen de hoogte (en ik denk gewicht) van de telefoon niet aan en dan klapt deze om. Dus is je telefoon kleiner dan zes inch? Zeg ik doen…

Productinformatie:

• Gewicht: 423 gram
  • Hellingshoek: 325 graden