in

1 op 3 ondernemers uit regio deelt succes liever niet

Corona-lessen uit onderzoek: ondernemer vraagt eerder hulp, maar besteedt niet uit – Utrecht, 31 mei 2021 – Toch nog best een goed boekjaar gehad in 2020, maar daar niet mee te koop willen lopen?

Helemaal niet gek. MKB Nederland draaide het corona-jaar meer omzet dan in 2019, bleek eerder deze week. Toch praat bijna dertig procent van de Nederlandse ondernemers liever niet over financiële successen. Vooral de ondernemer uit een dorp binnen het randstedelijk gebied (36%) doet dat liever niet. De ondernemers maken zich vooral zorgen over de financiële gezondheid van hun onderneming. Toch leerden ze ook door de crisis hun zorgen te uiten. Dat en meer blijkt uit onderzoek van RegioBank onder 1039 ondernemers (ZZP’ers en MKB’ers), dat vandaag werd gepubliceerd.

Groene cijfers delen we vooral met partner

Meer ondernemers praten over hun financiële zorgen (66%) dan over de financiële successen (56%). Als de successen wel worden gedeeld, is dat voor een ruime meerderheid van de ondernemers vooral gemakkelijk met zijn of haar partner (88%), de financieel adviseur of bank (66%) of vrienden en familie (66%). Met hen gaat dat veel gemakkelijker dan het financieel succes delen met bijvoorbeeld klanten (24%), buurtgenoten (22%) of mensen die zij niet goed kennen (19%).

Toch vraagt de opkomst van Industrie 4.0 er juist om dat ondernemers de klant beter kennen en transparant zijn

Econoom Wim Naudé licht toe: “Toch vraagt de opkomst van Industrie 4.0 er juist om dat ondernemers de klant beter kennen en transparant zijn. Het betekent niet alleen dat je meer kennis van de consument moet bezitten in de vorm van data, maar dat je als ondernemer ook letterlijk grotere nabijheid moet vinden tot je klant. Het is belangrijk op welke locatie je bevindt. Dat draagt uiteindelijk op nationaal en globaal niveau ook bij aan een gezonde economie. Je ziet het al gebeuren in de vorm van co-innovatie: ondernemers die samen met de klant nieuwe producten ontwikkelen.”

Rein Wispelweij, Directeur bij RegioBank vult aan: “Het blijkt niet alleen van belang dat je je omgeving kent, maar dat de mensen bij wie je als ondernemer je ei kwijt kan dichtbij je staan. Onze Zelfstandig Adviseurs zorgen er dan ook voor dat we op gepaste afstand toch in de buurt zijn en de ondernemers goed kennen. Van daaruit zien wij lokaal de mooiste initiatieven ontstaan.”

Post-covid ondernemen: zorgen uitspreken, maar niet uitbesteden

Het onderzoek van RegioBank laat ook zien dat de meerderheid (56%) van de ondernemers zich door Covid-19 vooral zorgen maakt over de financiële gezondheid van hun onderneming, daarna komen pas een beetje tot veel zorgen over de (psychische) gezondheid van de werknemers (51%). Aanzienlijk minder zorgen gaan uit naar de kwaliteit van het werk (23%). Toch leerden de Nederlandse ondernemers ook een hoop van de crisis, blijkt uit het onderzoek. Zo weten zes van de tien ondernemers beter hoe kosten te besparen (59%) en ruim de helft hun zorgen (53%) te uiten. Althans, als de schaamte ze niet teveel in de weg zit. Zaken uitbesteden bleek echter iets wat maar weinig ondernemers (23%) in crisistijd ontwikkelen.

Je zag het ook in 2008: ondernemingen, organisaties en zelfs landen keren zich op het moment van crisis direct meer naar binnen en besteden minder uit

“Je zag het ook in 2008: ondernemingen, organisaties en zelfs landen keren zich op het moment van crisis direct meer naar binnen en besteden minder uit. Toch is het door de sterk veranderende omstandigheden juist in crisistijd een mooi moment om je als ondernemer en met je business te herijken. Vanuit een nieuw gezichtspunt kijken naar je kernkwaliteiten en je toegevoegde waarde. Business uit handen geven lijkt op korte termijn geld te kosten, maar geeft de ondernemer op langere termijn meer ruimte voor zaken die beter passen of uiteindelijk financieel meer opleveren”, aldus Josette Dijkhuizen, ondernemer en Honorair Hoogleraar (Maastricht School of Management).

In dorp vinden ze je misschien een opschepper

De onderzoekscijfers bekrachtigen ook het Noord-Zuid stereotype. Ondernemers lijken in de Zuidelijke provincies spraakzamer dan die uit Noord-Nederland: 23 respectievelijk 34 procent praat liever niet over de financiële meevaller. De ondernemers voor wie het moeilijk is om de successen te delen vinden het vooral ‘opschepperig’ overkomen (66%). Ondernemers uit de dorpen lijken dat bovendien meer te ervaren dan de ondernemers uit de steden. Gemiddeld 74 procent van de ondernemers uit dorpen versus gemiddeld 60 procent van de ondernemers uit de (rand)steden vinden het opschepperig.

“Deze bescheidenheid van de lokale ondernemers is herkenbaar”, vervolgt Dijkhuizen. “Het is in Nederland niet vanzelfsprekend om met je hoofd boven het maaiveld uit te steken en daar ook nog eens de aandacht op te vestigen. Jezelf op de borst kloppen wordt daarbij minder gewaardeerd in een dorp dan in een stad. In de steden is er meer concurrentie, ben je minder zichtbaar en moet je daardoor wat meer jezelf laten zien.”

Lokale ondernemer verdient buurtpodium

Maar de bescheidenheid van de lokale ondernemers is vaak niet op zijn plek. “Vooral de lokale ondernemer draagt op een positieve manier bij aan een gezonde nationale economie,” vertelt Dijkhuizen tot slot. Veel van deze ondernemers dragen ook bij aan de leefbaarheid van hun dorp, stad of regio. Zo helpen zij de plaatselijke voetbalvereniging en weten lokale zorginstanties sneller te vinden om hen te helpen. Dat zag ook RegioBank toen zij, in samenwerking met het Oranje Fonds, vorig jaar buurtinitiatieven waaronder een Koelbus voor de Voedselbank in Bevelanden en een Sociaal Huis in Oisterwijk extra ondersteunden met het Voordebuurt Fonds.

Zij verdienen het dan ook om even in het zonnetje gezet te worden

Wispelweij: “Wij zagen afgelopen jaar van dichtbij hoe overal in Nederland de lokale ondernemers zo hard hebben gewerkt om hun hoofd boven water te houden en nog steeds bijdragen aan de leefbaarheid in hun buurt. Zij verdienen het dan ook om even in het zonnetje gezet te worden. We geven ze deze zomer dan ook het bescheiden podium dat ze misschien liever niet willen, maar wel verdienen.”

De RegioBank trapte vandaag af met een landelijke campagne om aandacht te vragen voor het belang van de lokale ondernemer. Daarbij roept de bank de consument op om, ook nu we allemaal weer wat meer mogen, lokaal te blijven kopen.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van RegioBank uitgevoerd door PanelWizard onder 1.039 Nederlandse ondernemers van 16 jaar en ouder, gedeeltelijk ZZP’ers en gedeeltelijk MKB’ers met maximaal 250 mensen in dienst. Hieronder vind je de belangrijkste resultaten:

  1. Meer ondernemers praten over hun financiële zorgen (66%) dan over de successen (56%).
  2. Drie op de tien Nederlandse ondernemers (28%) praat liever niet over financieel succes.
  3. Ondernemers uit de Randsteden (27%) schamen zich eerder voor financiële tegenvallers, dan ondernemers uit de dorpen buiten de Randstad (18%).
  4. Nederlandse ondernemers leerden uit de corona-crisis vooral geld te besparen (59%) en eerder hun zorgen te uiten (53%).
  5. Delegeren kan je niet leren in crisistijd: zaken uitbesteden bleek iets wat maar weinig ondernemers (23%) in crisistijd ontwikkelen.
  6. Zorgen van ondernemers gaan vooral uit naar de financiële huishouding (56%), zorgen voor de (psychische) gezondheid van hun werknemers komt op een tweede plek (51%).
  7. Zuid-Nederland praat minder graag over financiële successen (34%) dan Noord-Nederland (23%).
  8. Ondernemers praten vooral gemakkelijk met hun partner (88%) over hun financieel succes, daarna komt de financieel adviseur of contactpersoon bij de bank (66%). Aan klanten (24%) of buurtgenoten (22%) wordt minder makkelijk over het succes verteld.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Samsung kondigt Galaxy Tab S7 FE en Galaxy Tab A7 Lite aan

Teufel viert 10 jaar in Nederland met unieke, handbeschilderde speakerset en inzamelactie voor Sounds Of Change