in

DigiFocus: Wat kun je dit jaar in je kerstpakket verwachten? 5 duurzame trends

De feestdagen staan voor de deur! De voorbereidingen zijn bij veel ondernemingen al in volle gang, en met name het kerstpakket krijgt dit jaar aandacht. Hoe bedank je je medewerkers in een roerige tijd van inflatie, klimaatcrisis en stijgende energieprijzen?

Manon van Leeuwen (oprichter ZustainaBox), Ellen Schreuders (oprichter Soupa Doupa) en Maaike Waarts (oprichter Pakketje van Hier) signaleren de vijf duurzame trends.

In 2021 was het duurzame kerstpakket populairder dan ooit. Bedrijven vielen massaal voor cadeaus zonder plastic, palmolie, synthetische stoffen maar mét natuurlijke ingrediënten. Een eerlijk prijskaartje en gemaakt door lokale ondernemers bleken populair. Dit jaar is het een ander verhaal en lijkt de situatie in de wereld ervoor te zorgen dat bedrijven terugvallen op oude gewoonten.

Van Leeuwen, Schreuders en Waarts zien, als voorvechters in de duurzame kerstpakkettenbranche, graag dat dat de tendens van 2021 doorzet. Schreuders: “Een geschenk waarover goed is nagedacht, zorgt niet alleen op dat moment voor blije gezichten, maar is ook een mooie manier om te inspireren. Als je plasticvrije, planeetvriendelijke producten cadeau geeft, dan wekt dit de interesse om in de toekomst zelf bewuster te shoppen.”

Trend #1: De bon is back

Tijdens corona werd veel werk van het kerstpakket gemaakt, nu valt op dat bedrijven back to basics gaan. Dit wordt veroorzaakt door de hoge inflatie en stijgende gas- en energieprijzen. Om hun medewerkers een steuntje in de rug te geven, grijpen bedrijven terug op de klassieke cadeau- of supermarktbon. Een dergelijke cadeaubon kan ook inspirerend en duurzaam zijn, als er bijvoorbeeld wordt gekozen voor duurzame winkeliers als Nature’s Gift, Waarenhuis en Return to Sender.

Creatieve en toonaangevende ondernemers kijken verder dan de bonnen van ‘vandaag besteld, morgen geleverd’-bedrijven. Maaike Waarts: “Kies daarom eens voor cadeaubonnen van kleine ondernemers. Juist deze tijd van het jaar is bij uitstek geschikt  om het verschil te maken, een statement te maken en te inspireren.”

Trend #2: ‘Warmte’ is een cadeau

Bedrijven springen massaal in op deze trend vanwege de huidige energiecrisis. Om te zorgen dat medewerkers thuis de verwarming een paar graden lager kunnen zetten, vinden sokken tot plaids, kaarsen en glühwein gretig aftrek. Geef ze eens ongelijk!

Trend #3: Thema ‘verbinden’ populair

Thuiswerken en eens per week naar kantoor is het nieuwe werken. Dit betekent dat collega’s elkaar minder frequent zien. Een onderwerp waar veel bedrijven iets mee willen. Ze zijn op zoek naar cadeaus die verbinden. Van duurzame spelletjes tot alcoholvrije boxen en koffiebekers met merklogo om het wij-gevoel te stimuleren. Schreuders: “Mensen zochten tijdens de pandemie echt de verbinding met elkaar op. Nu we het met z’n allen financieel lastiger hebben, lijken we ons meer terug te trekken, terwijl de meest bijzondere initiatieven juist in uitdagende tijden ontstaan. Een origineel pakket geven met inhoud waarover nagedacht is, brengt gesprekken op gang en brengt ons juist samen. Lekker samen thuis de kaarsen aan, zorgen aan de kant en waardevolle herinneringen maken; dat is de essentie van de feestdagen.”

Trend #4: Kies-zelf-maar-uit-kerstmarkt

Deze kerstperiode wordt menig bedrijfskantine omgetoverd tot kerstmarkt. Een mooie manier om medewerkers hun eigen kerstpakket samen te stellen. De aanbieders van duurzame pakketten worden steeds vaker gevraagd aanwezig te zijn op dergelijke evenementen. “Lokale en duurzame ondernemers worden uitgenodigd de markt te bemannen, waardoor medewerkers in contact komen met lokale initiatieven en duurzame merken. Zo’n markt verbindt collega’s. En als gever van het pakket geef je niet alleen de medewerkers, maar óók de kleine zelfstandigen een cadeau en een fijne kerst”, aldus Waarts.

Trend #5: De duurzame drempel wordt lager

Meer dan ooit wordt er op ‘duurzaam kerstpakket’ gegoogled. Dit jaar gaat de boeken in als periode waarin de interesse naar duurzaamheid enorm is gegroeid. Ondanks dat de belangstelling in het onderwerp is toegenomen, is de drempel toch vaak nog te hoog om het oude vertrouwde kerstpakket te laten vallen. Van Leeuwen: “De interesse in duurzame cadeaus is enorm. Toch blijkt nog lang niet iedereen klaar om de switch daadwerkelijk te maken. Het vereist intrinsieke motivatie en lef om ervoor te kiezen.”

“Regelmatig horen we dat onze plasticvrije en plantaardige kerstpakketten wel heel duurzaam zijn. Te duurzaam voor de werknemers wordt vaak gedacht. Het is een veiligere keuze om bij de vertrouwde leverancier te blijven die lekker veel spullen in de box stoppen, ook al heeft dat niets met duurzaamheid te maken. Veel bedrijven denken nog steeds dat een groot kerstpakket vol met milieubelastende artikelen beter wordt gewaardeerd dan een kleinere box met eco-producten die beter zijn voor ons lichaam, de makers en moeder aarde. Toch kiezen veel ondernemers voor duurzaam, en die trend zet dit jaar door!”

Over de drie duurzame ondernemers

Van Leeuwen, Waarts en Schreuders hebben één en dezelfde droom: bedrijven en consumenten laten zien dat we met ons consumptiegedrag een wereld van verschil kunnen maken. Shoppen we bewuster en duurzamer, dan profiteren wij als mens, de natuur en het milieu ervan. Vanwege deze gedeelde missie hebben de ondernemers de koppen voor de kerstperiode bij elkaar gestoken. Van Leeuwen: “Als concullega’s en wereldverbeteraars hebben we veelal dezelfde klanten. We zien onszelf niet als concurrent en gunnen de ander business. Alleen samen maken we de wereld een stuk mooier.”

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Geniet thuis van de beste kijkervaring tijdens de grootste sportevenementen deze winter met TCL’s Tv line up 2022

Black Friday-rapport: diefstal bankgegevens verdubbeld in 2022