‘De consument is de dupe, want die kan zomaar een heel verkeerd product opgestuurd krijgen.’
Online platforms willen steeds vaker weten wie of welk bedrijf er achter bepaalde producten zit. Zo wil nu Amazon weten wie er achter de barcode zit. Die informatie vragen ze op bij de GS1 organisatie in het betreffende land. Reden is dat er steeds vaker producten op online platforms verschijnen, die geen officiële productcode hebben. Bedrijven kopen deze codes dan niet bij het officiële uitgiftepunt: GS1, maar bij ongeautoriseerde partijen.
Frits van den Bos van GS1 Nederland: “Voor een bedrijf als bijvoorbeeld Amazon is dat erg vervelend. Het kost veel tijd en moeite om de herkomst van de productcode te achterhalen. Als die code niet afkomstig is van GS1, weten ze niet zeker of dit een uniek nummer is en dat kan het systeem van zo’n online platform flink in de war brengen. Als jij als klant een product bestelt, zou het zomaar kunnen gebeuren dat je een heel ander product krijgt opgestuurd.”
‘Ik kan me voorstellen dat men zoekt naar de goedkoopste barcodes’
Van den Bos begrijpt dat mensen op zoek gaan naar goedkope barcodes om hun producten te kunnen verkopen op marktplaatsen. “Als jij teddyberen haakt en die online wil verkopen, kan ik me voorstellen dat je eerst zoekt naar de goedkoopste barcodes en niet direct naar de officiële uitgever van deze codes gaat.”
“Er zijn bedrijven die daarop inspelen door zelf codes te verzinnen en die goedkoop aanbieden op internet. Maar het is heel goed mogelijk dat diezelfde codes door GS1 worden uitgegeven aan een ander bedrijf. Jouw product is dan niet meer feilloos te herkennen als dat ene unieke product.”
Platform kan vragen om officiële barcodes van GS1
“Als je als ondernemer barcodes aanschaft bij een andere aanbieder dan GS1, dan snijd je jezelf in de vingers omdat je de online marktplaats waarop je verkoopt niet de GS1 barcode biedt waar zij om vraagt. Dat platform kan jou als ondernemer vervolgens weren of vragen jouw barcode te vervangen door een officiële GS1 code.”
Van den Bos vervolgt: “Dat betekent dat je niet meer kunt verkopen via dat platform of al jouw verpakkingen moet aanpassen met een nieuwe barcode. Bovendien loop je grote kans dat de verkoophistorie van jouw product (wie hebben jouw producten bekeken en gekocht) verloren gaat.”
“Amazon is nu begonnen om via GS1 barcodes te controleren. Ze vragen op van wie een barcode is. Vinden ze geen informatie, dan moeten ze ervan uitgaan dat die barcode niet te vertrouwen is,” zegt Van den Bos. ”De markt vraagt om barcodes die kloppen.”
Betaalbaar en vereenvoudigd barcodepakket 10 voor kleine ondernemers
De online marktplaatsen willen eigenlijk alles wel verkopen, ook die ene gehaakte teddybeer van die ene kleine ondernemer. Onze retailwereld is veranderd in een marktplaats waar iedereen zijn product kan verkopen. “Alleen was voor veel kleine ondernemers het aanvragen en kopen van een barcode(pakket) in het verleden best prijzig.”, zegt Van den Bos.
“Alleen was voor veel kleine ondernemers het aanvragen en kopen van een barcode(pakket) in het verleden best prijzig.”
“Webwinkeliers en bedrijven met een beperkt assortiment ervoeren een drempel bij de aanschaf van een GS1 barcodepakket. We hebben ingespeeld op die ontwikkelingen en de aanschaf van barcodes laagdrempelig en goedkoop gemaakt.“ De aanschaf van een barcodepakket (met tien nummers) is nu met 55 euro per jaar nauwelijks meer een probleem.
Bedrijven moesten aan de barcode
Dat ervaren ook kleinere bedrijven als Twisted Jams en Olie B. die respectievelijk hippe jams en pure Griekse olijfolie verkopen. Ook zij moesten aan de barcodes. “Even waren we bang dat het een gigantisch gedoe zou zijn, maar we hadden binnen een dag het barcodepakket geregeld. Het kan niet mislukken,” aldus Mirjam en Angela van Twisted Jams. En het bedrijf van de Griekse olijfolies van Carmen Werneke van Olie B. zegt: “Liever zou ik me bezig houden met ondernemen. Maar barcodes zijn wel nodig om het hele proces van inkoop tot aan levering goed te kunnen regelen.”
Reacties
Loading…